Winnaarshistorie

 

2019

De winnaars

2019-05-16MRF (3076)_1
YIM Talent van het jaar 2019
Thomas van der Biezen
Greenhouse

De jury was zeer onder de indruk van de overall aanpak van Thomas. Zijn plan had een heldere opbouw en was verdeeld in drie duidelijke fasen: Diagnostic * Strategy * Tactics. De diagnose was scherp en de conclusies die hij trok waren eenvoudig maar spot on. Tactisch is het plan ook sterk en vooral consistent. Er worden scherpe keuzes gemaakt voor TV en social met een always on laag, waardoor het budget niet teveel versnipperd wordt. Samenvattend een zeer haalbaar, creatief en consistent plan. De case werd door Thomas met zeer veel flair en zelfvertrouwen gepresenteerd. De jury koos unaniem Thomas als winnaar!


2019-05-16MRF (3284)
Sales representative van het jaar 2019 (voorheen Carl Lipp-prijs)
Mascha Colmans–de Graaf
Jean Mineur Mediavision

Mascha haalde de hoogste gemiddelde beoordeling. Ze scoorde Outstanding op goed media-advies en kennis van het vak. Ook blonk zij uit in pro-activiteit, meedenken en het aandragen van oplossingen.
Mascha is al vanaf 1997 werkzaam in de mediabranche voor o.a. JCDecaux Nederland en Advance Interactive Media. Sinds 2010 is zij sales manager bij Jean Mineur Mediavision. Ze was 3 keer eerder genomineerd en won de prijs in 2014.


2019-05-16MRF (3123)
Beste content & engagement strategie 2019
Bavaria Carnavalvrij
Swinkels Family Brewers, Mindshare Greenhouse, Fama Volat, Blauw Gras

Complimenten voor de adverteerder die zich volledig heeft overgegeven aan het sympathieke en creatieve idee. De doelstellingen waren ambitieus en gedurfd. Maar met een overtuigend verhaal wist Bavaria de doelgroep te betrekken en in beweging te brengen. De Brabantse bierbrouwer heeft het lokale sentiment volledig uitgenut en het caranavalsmoment volledig geclaimd. De campagne ging over alle mediamiddelen heen en zorgde voor veel positieve PR. Met als resultaat een positief effect op het totale merk Bavaria. Ondanks dat de case al weer een jaar achter ons ligt, blijft het de parel als we kijken naar engagement en content. 


2019-05-16MRF (3099)
Beste inzet van een medium 2019
Hans Anders: Hoor wat je mist!
Hans Anders, Initiative, Talpa, Starkey, RTL

De jury is erg enthousiast over de laagdrempelige manier waarop Hans Anders het taboe van een gehoorprobleem toegankelijker heeft gemaakt. Er is een logische link gelegd tussen de adverteerder, de doelgroep en het medium. Met name de relevantie van het onderwerp muziek in relatie met horen bij deze doelgroep was treffend. Mensen die slechter horen kunnen minder genieten van muziek en hebben meer moeite om toon te houden. Via muziek werd aan jong en oud het verschil in kwaliteit voorgelegd. Door de exclusief ontwikkelde test werd de boodschap op een zeer natuurlijke en relevante manier in de content verwerkt. De case is tot in het kleinste detail uitgewerkt en duidelijk onderbouwd met sterke resultaten op merkimago. Het is indrukwekkend hoe Hans Anders erin is geslaagd in korte tijd zowel op merkwaarden als store traffic significante resultaten te behalen.


2019-05-16MRF (3255)
Beste mediaperformance 2019
VodafoneZiggo: a world class strategy in a local mobile era
Greenhouse, VodafoneZiggo, Google

VodafoneZiggo is de overtuigende winnaar omdat de performance duidelijk is toe te schrijven aan de media-inzet. Het verhaal was mooi rond, gebaseerd op duidelijke doelgroepinzichten en pre-testen. In de innovatieve campagne werd goed gebruik gemaakt van technologie en werden online en offline logisch en effectief gecombineerd.


2019-05-16MRF (3177)
Beste media-innovatie 2019
De personalisering van nieuws: smart radio & smart journalism
FD Mediagroep

De jury vindt deze in huis ontwikkelde techniek een mooi initiatief. Personalisering van nieuws en smart journalism bestaan al langer, maar smart journalism toegepast op audiofiles/radio is innovatief, zeker voor Nederland. De tool heeft een groot potentieel voor de industrie, het marketingpotentieel moet nog verder verkend worden. De aanpak van FD Mediagroep is integer en voorziet in de behoefte van de consument. De jury bekroonde de case voor haar innovatieve toepassing van bestaande technologie op audio.


2019-05-16MRF (3155)
Beste inzet van owned media 2019
Hoe CadeauKalender van McDonald’s in 2018 alle doelstellingen overtrof!
McDonald’s, OMD, DDB Unlimited (Databay), TBWA, HKS

McDonald’s heeft het lef gehad om vol in te zetten op de app en op deze wijze owned media een belangrijke en volwassen rol gegeven in haar middelenmix. De jury was onder de indruk van de onderbouwing van de mediastrategie. Er is goed gebruikt gemaakt van doelgroep insights en de KPI’s waren helder gekwantificeerd. De learnings van voorgaande jaren zijn gebruikt om de app door te ontwikkelen, wat resulteerde in een strakke executie en een stijging van de omzet. De hoeveelheid downloads en de activiteit in de app waren indrukwekkend. Door verplichte in app registratie werden gepersonaliseerde en efficiëntere campagnes opgezet. De slimme inzet van owned media én de synergie tussen owned en paid media op het gebied van data maakt McDonald’s de unanieme winnaar van deze categorie.


2019-05-16MRF (3347)
Beste media research 2019
Trusted Brands, Trusted Ads
Sanoma, Mediabrands Marketing Sciences, Alpha.One

In deze case is gekozen voor een zeer actueel en relevant thema (vertrouwen in tijden van ‘fake news’) én zijn Mediabrands, Sanoma en de neurowetenschappers van Alpha.One een mooie samenwerking aangegaan. Een robuuste opzet met drie methoden en verschillende bronnen om het onderwerp ‘vertrouwen in media’ onder de aandacht te brengen van communicatieprofessionals. Het is te bewonderen dat deze thematiek en de bijkomende twijfels over media, vanuit de media zelf serieus genomen worden.
Voor adverteerders en bureaus levert dit interessante inzichten op over het effect van adverteren in een al dan niet betrouwbaar gepercipieerde omgeving. Het helpt marketeers en mediaprofessionals bovendien bij de transitie van bereikplanning, naar het adverteren binnen netwerken en op titels die kwaliteit en effect leveren. Opname in NOM vergroot de toepasbaarheid en beschikbaarheid voor de markt.


2019-05-16MRF (3302)
Beste datastrategie 2019
Parkmobile: juist datamodel verlaagt customer churn met 50%
Parkmobile en MobPro

De jury was erg onder de indruk van de case van Parkmobile. De eigen gebruikersdata vormen de key van de strategie. De datastrategie is specifiek op de doelstellingen van de adverteerder geschreven en het business succes van Parkmobile staat centraal. De case bevatte heldere KPI’s en was goed gevalideerd. De datastrategie leverde een kostenefficiënte churn preventie voor Parkmobile.


2019-05-16MRF (3326)
Beste mediastrategie 2019
Neem je TV lekker mee, met Ziggo Go
OMD, J. Walter Thompson, Search Result

Ziggo werd unaniem als winnaar gekozen. De case klopte van A tot Z en was het meest ronde verhaal. De customer journey was helder in kaart gebracht en onderbouwd met data. Hierbij werd slim gebruik gemaakt van de third party data. De mediastrategie was leidend en echt van nu, waarbij creatie en media goed bij elkaar werden gebracht. Dit zorgde voor de ultieme 360 graden strategie met overtuigende resultaten.


2019-05-16MRF (3477)
Merk van het jaar 2019
Ziggo
VodafoneZiggo, OMD, J. Walter Thompson Amsterdam, SearchResult, DisXT en Kumpany

Ziggo heeft een duidelijke visie van het merk op media. Owned media, zoals Ziggo Sport, ZiggoGo en #FIRST, spelen hierin een belangrijke rol. Ziggo transformeert van een traditionele naar een onderscheidende adverteerder met een duidelijk, consistent mediaprofiel. Dit wordt gevoed door innovatieve, creatieve en strategische mediakeuzes. Ziggo toont ondernemerschap door onder andere inzet op sponsorships, activaties, eigen media en branded content. Het mediabeleid laat zich renderen in positieve merk- en business resultaten.


2019-05-16MRF (3511)
Media-exploitant van het jaar 2019
Qmusic

Qmusic werd door de jury het hoogst beoordeeld en unaniem verkozen als winnaar van de categorie media-exploitant van het jaar. Het bedrijf hanteert een duidelijke filosofie en positionering en had de case het best onderbouwd. Knap hoe Qmusic stand weet te houden in een sterk concurrerende markt tussen de grote partijen. In 2018 is er veel geïnvesteerd, zowel in de programmering als in digitale innovatie. Met pre-testing van Programmatic FM wordt een inhoudelijke bijdrage aan het vak geleverd. De hoge scores op klant- én medewerkertevredenheid onderschrijven het succes.


2019-05-16MRF (3551)
Digitaal bureau van het jaar 2019
Greenhouse

Greenhouse wist te overtuigen met een zeer sterk onderbouwd verhaal met duidelijke voorbeelden. Het bureau scoorde het hoogste van alle inzenders op innovatie en op inhoudelijke bijdrage aan het vak. Greenhouse draagt in kennis en cases actief bij aan de ontwikkeling van de markt. De jury is onder de indruk hoe een bedrijf van zo’n omvang en met een brede scope als een geoliede machine kan opereren. Knap ook hoe Greenhouse haar eigen identiteit op het netwerk heeft weten te drukken. De blik is zowel naar buiten als naar binnen gericht. Er zijn mooie samenwerkingen met andere bureaus en universiteiten, het klantenpakket is imposant en Greenhouse is founding partner van Digital Wednesday. Het bedrijf stelt zich ook als goede werkgever op, met veel aandacht voor het aantrekken en behouden van personeel, al vanaf de start van de opleiding tot het begeleiden tot specialist.


mediabureau van het jaar
Mediabureau van het jaar 2019
ZIGT

ZIGT staat voor transparantie en ondernemerschap. Het bureau voert al jaren een consistente, duidelijk onderscheidende strategie. De positionering is helder en passend en komt logisch samen in de nieuwe pay-off. Ook met die pay-off speelt ZIGT goed in op de behoeften van de markt. Het bureau is sterk in het behoud van bestaande klanten. In 2018 heeft ZIGT veel nieuwe klanten gewonnen. Voor een bedrijf van deze schaal is het knap hoe sterk de aanwezigheid in de markt is. Dit wordt mede veroorzaakt doordat er stelling wordt genomen bij discussies in het vak. De jury was tot slot ook zeer te spreken over het stabiele personeelsbeleid. De combinatie van deze factoren en de sterke eigen identiteit maken ZIGT de terechte winnaar van Mediabureau van het jaar.



Beste Mediastrategie
 
Jaar
Case
Winnaar
2001  
VMS-Keytrade.com
Amstel/Heineken 
BrandConnection
PMSvW/Y&R
2002
Gouden Gids (regio Amsterdam)  
Van Wanten Etcetera, Starcom
2003
ACUVU 2 Colors,
the power in your eyes 
BrandConnection
2004
De nieuwe Bijbelvertaling

Schreeuw Oranje naar de cup 
Van Walbeek Etcetera, 
Bennis Porter Novelli
Kobalt 
2005
Flexa
Van Walbeek Etcetera
2006
Edet - Win een toilet make-over
OMO Buitenspeelbond 
Carat i.s.m. RTL Nederland
Mindshare 
2007
Axe Bomchickawahwah
Mindshare
2008
Steps - Julias Tango
Net 5 (SBS Broadcasting)
2009
Pak de Polo
MediaCom
2010
Volkswagen Rijbewijs
MTV Networks 
2012
The Voice of Holland (Vodafone)              
OMD
2013
DELA. Voor Elkaar.
Ogilvy Amsterdam
2014
Desperados - AM (Heineken)
Starcom, Vice Media 
2015
ING Financieel fit
Mindshare, JWT Amsterdam
2016 PHD versnelt groei voor Domino's PHD
2017 ING, de Mobielste Bank van Nederland Mindshare, JWT Amsterdam
2018 Mens, wat ben je mooi als je probeert Menzis, Mindshare, DDB, Sanoma/Talpa


Beste Single mediastrategie
 
Jaar
Case
Winnaar
2001  
Natrena (Sara Lee/DE)
Maxxium - Cointreau 
BrandConnection
ZenithOptimedia 
2002
Christian Dior
@Breakaway, ZenithOptimedia
2003
Geen winnaar, eervolle vermelding
ABN -AMRO Arbeidsmarktcommunicatie The Meeting 2003 

Kobalt 
2004
M&M Filmtab (M&M)
Kobalt
2005
Hi, Chatman online
Mindshare
2006
Pink my Hyves
OMD
2007
Grolsch Llowlog: de grootste
live weblog aller tijden
Initiative
2008
REAAL claimt Out of Home
Vizeum
2009
OLA IJstrijd
MTV Networks, Mindshare
2010
Donorweek online kickoff
Sanoma Digital
2012
Challenge 2011 (Glenfiddich)
Discovery Networks Benelux
2013
Stop de Plofkip (Wakker Dier)
ZIGT


Beste Mediastunt
 
Jaar
Case
Winnaar
2001  
Grolsch Filmboulevard
Wisecrackers
2002
Mexx, Kiss 
OMD 
2003
D66 
M2Media 
2004
Hoorwinkel Rotterdam 
Kobalt 
2005
Magazine Duiken, waterdichte
MUPI op bodem Vinkeveense
Plassen 
TBWA\Neboko
2006
Lekker onder de wil met Hotels.nl
BrandConnection, Hotels.nl
2007
Etcetera Nieuwjaarskaart
dit jaar van Elfstedenijs
Etcetera
2008
Something to declare? (Belastingdienst)  
Schiphol Media
2009
Alle flitspalen ingepakt
Go Fast!
2010
Vodafone F1 op Schiphol
Schiphol Media
2012
Tickertape (Triodos)
ZenithOptimedia, Dawn, Triodos
2013
Samsung Note, Art from Space
Starcom, Cheil, Kong


Beste Media-innovatie
 
Jaar
Case
Winnaar
2001  
geen winnaar, eervolle vermelding BNR     
-
2002
geen winnaar
-
2003
Jong Zuid
Media Republic
2004
2GOTV, Nederlands eerste mobiele
televisiezender 
Media Republic,
Vodafone
2005
geen winnaar
-
2006
De gamecommercial van
Centraal Beheer Achmea
DDB Amsterdam
2007
geen winnaar
-
2008
Coffee Company - WiFi Headlines
THEY
2009
TMF Clubcam
MTV Networks
2010
3D Projection Mapping
Starcom
2012
Digital Media Auditing
Hottraffic
2013
Ster Extra
Ster
2014
Automated Trading Radio
The Media Exchange, Blue Mango
2015
Programmatic digital Out Of Home advertising 
Cadreon, My Adblocker, CS Digital media, Platform 161
2016 Vodafone Thuis - ISP targeting Blue Mango Interactive
2017 Heineken Biertegoed App Starcom, TBWA\Neboko, Boomerang Create, Magneds
2018 Ford dynamic video, een Europese media first Mindshare, Blue Mango Interactive  


Beste Interactieve mediastrategie
 
Jaar
Case
Winnaar
2009  
Even Apeldoorn Bellen live                       
DDB
2010
TVOH interactief
OMD Nederland
2012
Heaven on Earth (Axe)
Mindshare, Media Republic
2013
GTST Wie is Tim?
RTL Nederland, Endemol,
the Project Factory 
2014
Vuurwerkcampagne 2013 (Veiligheid NL)
TWBA/Neboko
2015
Ikea Pinterest kamer
MEC, PR bureau Newslab
 
Hans du Chatinier-prijs voor studenten (vanaf 2014 is de prijs voor studenten en professionals samengevoegd)
 
Jaar
Onderzoek
Winnaar
2001  
Product placement in
Goede Tijden Slechte Tijden                     
Mariëlle Ruijgrok
2002
De veranderende brievenbus
Anna Giling
2003
Merkkoppeling: een nieuwe
kijk op een jonge
reclame-effect maat 
Jasper Bronner
2004
Merkrelaties mobiele televisie-  
zender Media Republic 
Marijntje Stuurman
2005
Het meten van aandacht voor
tijdschriftadvertenties 
Sophie Jacobs
2006
Extreme brand makeover
Renée Peeters
2007
Retail Digital Signage
Joris Oomen
2008
Een scheve schaats: over de
invloed van negatieve
publiciteit op het merkimago
van sportsponsors 
Daan Muntinga
2009
Return on Advertising
Yory Wollerich
2010
Muziek en Reclame
Ronald Veldman
2012
Location-Based Advertising in
supermarktsetting 
Arief Ernst Hühn
2013
SocialMediaEffectiveness
Sven van Munster


Hans du Chatinier-prijs voor professionals (vanaf 2014 is de prijs voor studenten en professionals samengevoegd)
 
Jaar
Onderzoek
Winnaar
2001  
Het Halo-effect                                        
Frans Kok (Marketresponse),
Marieke Smit (VNU Tijdschriften)
2002
Media performance indicators;
Print effects compared to effects
of other media 
Arie den Boon (Daphne
Communication Management)
2003
Context considered, the
relationship between media
environments and advertising
effects 
Marjolein Moorman
2004
De familie Polder
Sanoma Uitgevers
2005
Internet bereiksonderzoek:
Webmeter
STIR, Intomart GfK, Nedstat
2006
Effect van Umfeld op online uitingen  
Universal, Microsoft, MetrixLab
2007
NOM print monitor
Blue Delphi
Stichting NOM, Intomart GfK
Kobalt 
2008
SKO Streaming TV Onderzoek
Stichting Kijkonderzoek i.s.m.
Intomart GfK, Nedstat
2009
Social Media Research
RTL Nederland, InSites Consulting
2010
Het mediabrein
Sanoma Uitgevers, Neurensics
2012
Het Buitenreclame Onderzoek '11
JIC Buitenreclame
2013
Mobile 360
TNS NIPO, Google, DTG, Vodafone,
KPN
2014
Onderbewust effectief
Ster, Neurensics
2015
Carat focus on teens
Carat, GfK, Small, Pointlogic 
2016 Dagelijks Online Kijkcijfers, Hybride aanpak uniek in de wereld SKO, Kantar Media/TNS
2017 Mediabrands & Google AdVision Project Mediabrands Marketing Sciences, UM, Initiative, Traffic4U, Google
2018 Outdoor Ad Impact Forecaster™ (winnaar) MeMo², Exterion Media


Carl Lipp-prijs (beste mediavertegenwoordiger)
 
Jaar
Winnaar
Exploitant
2001  
Giovanni van Lunenburg
IP Nederland
2002
Jotta Erath
NRp Dagbladen
2003
Rob Beijersbergen
National Geographic Channel
2004
Juliëtte Sastrowitomo
ORN
2005
Jacco Hornes
Sky Radio
2006
Marlene Wickel
Jean Mineur Mediavision
2007
Marlene Wickel
Jean Mineur Mediavision
2008
Joris van der Pol
Radio 538
2009
Marlene Wickel
Jean Mineur Mediavision
2010
Martijn Regtvoort
Persgroep
2012
Marco Gijsen
Discovery Networks Benelux
2013
Jacco Hornes
Sky Radio Group
2014
Mascha Colmans-De Graaf
Jean Mineur Mediavision
2015
Fanneke Schoemaker-Krol
SBS
2016 Michiel Schot TMG
2017 Jelte van Echtelt Sanoma | SBS
2018 Rick Vriesema Exterion


YIM Mediatalent van het jaar
 
Jaar
Winnaar
Bureau
2001 Jarno Stolk Mediaedge:Cia
2002
Caroline van ´t Hek 
Universal Media
2003
Joost van Eupen
Mediaedge:cia
2004
Rick van der Heijden
MPG
2005
Sanneke de Veer
Kobalt
2006
Desmond Hillebrand
Carat Interactive
2007
David Barens
Neo@Ogilvy
2008
Annemieke Overgaauw  
Stroom
2009
Nick van der Voorst
digilogue
2010
Robbert Uges
MPG
2012
Jos Eggink
MPG
2013
Rens Verweij
MEC
2014
Joris Garritsen
MediaCom
2015
Bobbie Hollanders
Spring Creek
2016 Tijmen van der Meer Performics
2017 Duncan Ward Performics/Zenith
2018 Lotte Hillen UM


Media-exploitant van het jaar
 
Jaar
Winnaar
2002  
IP Nederland
2003
Radio 538
2004
JCDecaux
2005
Sky Radio
2006
Q-Music
2007
JCDecaux
2008
Radio 538
2009
JCDecaux
2010
Discovery Networks Benelux
2012
Adfactor
2013
Adfactor 
2014
Q-Music
2015
RTL Nederland
2016 BrandDeli
2017 Sanoma | SBS
2018 Exterion Media


Media-adverteerder/Merk van het jaar
 
Jaar
Winnaar
2005  
Heineken Nederland 
2006
Unilever Nederland 
2007
Rabobank 
2008
KPN 
2009
Procter & Gamble 
2010
Vodafone 
2012
Volkswagen
2013
Vodafone
2014
Coca-Cola
2015
Jumbo
2016 KPN 
2017 Tele2
2018 McDonald’s


Mediabureau van het jaar
 
Jaar
Winnaar
2001  
BrandConnection
2002
Mediaegde:cia 
2003
Kobalt 
2004
Stroom 
2005
Mindshare 
2006
M2Media & More
2007
ZenithOptimedia 
2008
Universal Media 
2009
Mindshare 
2010
Mindshare 
2012
Universal Media
2013
MediaCom
2014
Mindshare
2015
Starcom
2016 Mediaxplain*
2017 Mindshare
2018 PHD 
 

Beste (creatieve) gebruik van een medium
 
Jaar
Winnaar
Bureau
2014
Goedverhaal (Samsung)
Starcom, Leo Burnett
2015
IE meets 22tracks
Universal media, Microsoft, Vice media
2016 Het oudste medium herondekt (Glenfiddich) Maxxium, Mediaxplain*
2017 ‘Maak de wereld van Fabian weer groot. Maak een praatje!’ Nierstichting, Maxus+Helder
2018 KPN - Evert_45  Mindshare, N=5, A Bigger Circle, Hill+Knowlton, Maak


Beste engagementstrategie
 
Jaar Winnaar Bureau
2016 Crimediggers (Politie) ZIGT, Steam
2017 Taft STUKTV Take Over Henkel, MEC, Towel media
2018 Tele2 Super-Super-Super-Selfie iProspect, The Story Lab, INDIE, Code d'Azur, MEC, Storyboard 


Beste mediaperformance
 
Jaar Winnaar Bureau
2016 Maybelline 'Get-the-WOW-Brow!' ZenithOptimedia, L'Oréal, Moxie, McCann, Performics
2017 Tele2 Roaming – Vive la internet iProspect, MEC, INDIE, CODE D' AZUR
 
2018 Microsoft Surface Book - Turn passion into possible Carat, The Story Lab, Amnet, iProspect, Isobar, Dare Creative, Ganda, Second Degree


Special AMMA
Jaar
Winnaar
 
2008  
Jaap van Huis
(postuum)
2010
Paul Turken
 
2013
Leendert van Meerem