Verslag Start me up! 12/4/16

Dinsdag 12 april 2016

Branded content en relevantie
Door Peter Wiegman op 12 april 2016 (originele bericht is hier terug te lezen)

Vandaag waren de startups aan de beurt op de dinsdagmiddagthee bij de MWG. Auteur van Suits and Hoodies, Quinten Schevernels, slingerde bij aanvang meteen wat bemoedigende stats de zaal in. 1% van alle startups wordt echt succesvol en 50% van alle startups gaat al in het eerste jaar failliet. Lekker dan. We krijgen er echt zin in. Schevernels schreef het boek naar aanleiding van zijn eigen werkervaring en vulde dat aan met internationale voorbeelden. Zijn conclusies zitten verpakt in een model van 7 essentials, op basis waarvan een startup succesvol kan zijn. Die essentials zijn: groot denken, innovatie, het product, cultuur, talent, focus en (belangrijk) funding! Het zijn de essentials die alle door Schevernels omschreven startups met elkaar verbinden. Later in de middag kreeg Schevernels er één bij: Passie. Althans in de ogen van Yvonne Eshuis. Voiila!

De vloer werd eerst vrijgemaakt voor Floyd Sijmons, initiatiefnemer van Helpling. Het is een marktplaats voor schoonmaakpersoneel dat na een strenge incheck voldoet aan een aantal kwaliteitseisen. Het uurtarief bedraagt € 13,90 en daarvan gaat 20% naar Helpling. Dat is € 2,78 per uur. Dat geld wordt vervolgens geïnvesteerd om de marktplaats verder te optimaliseren en om de expansie in het buitenland te financieren. Inmiddels is € 56 miljoen geïnvesteerd en is Helpling te vinden in 9 landen. Om zover te komen zijn tot nu toe drie fases doorlopen:
  • Maand 1-6: proof of concept uitgewerkt en een marktdominantie door groei afgedwongen.
  • Maand 7: evaluatie. Hier kwam Helpling erachter dat schoonmaak als dienst geen commodity is maar een ‘relatie’.
  • Maand 12 en verder: deze fase loopt nog steeds en is ingericht voor profitability en sustainability.
Sijmons gaf aan nog steeds profijt te hebben van zijn baas bij Groupon, waar Sijmons ooit stage liep. Zijn stelling was dat je zoveel mogelijk mensen moet vinden die dingen beter doen dan jijzelf. Dat moet je managen! Mooie les. In het geval van schoonmaken gaat dat heel vaak op denk ik..

Het verhaal van Daan Bolder (Braingineers) behelsde meer het succes van dit zeer jonge onderzoeksbureau dan een avontuur van een startup. Bolder liet een aantal prachtige cases zien die op een themamiddag over neuroscience niet zouden misstaan. Braingineers werkt met EEG-scanners, eyetrackers en allerlei andere systemen en registreert emoties zoals aandacht, frustratie en excitement. Het bureau is pas één jaar actief en werkt inmiddels voor RTL, ING, AH en Transavia. Niet de minste partijen in het veld. De ambitie is om dit jaar een nieuw product te lanceren (Brainpeek) en om volgend jaar de grens over te gaan.

Eerder genoemde Yvonne Eshuis van Voiila.com presenteerde eveneens een marktplaats, maar nu voor professionals die worden aanbevolen door mensen uit je eigen netwerk. Herkenbaar waarschijnlijk. Die stukadoor, tuinman of financieel adviseur google je niet, maar komt heel vaak via mensen in je omgeving naar je toe. Andersom heeft Voiila de ambitie om de professionals te helpen hun activiteiten verder uit te breiden door ze zo goed mogelijk te koppelen aan klanten. Zo werkt het twee kanten op. 

Het is een zeer jong initiatief, opgericht in 2015 en heeft nog geen budget om zelf personeel in te huren. Daarvoor klopt Voiila aan bij de buren, waar ze bij tijd en wijle wat personeel mogen lenen.

Leuke tip van Yvonne was het sturen van een persoonlijk kaartje naar nieuwe klanten met daarbij de uitnodiging om eens een kopje koffie te komen drinken. Daar wordt best veel gebruik van  gemaakt. Voiila grijpt zo’n moment aan om de (nieuwe) klant door te zagen over zijn of haar Voiila-ervaringen. Dat levert veelal waardevolle informatie op.

Als laatste mag Chiel Liezenberg zijn passie delen en die wordt al snel duidelijk: digitale transactiesystemen. Heeft ooit iDeal ontwikkeld voor de banken en is nu bezig met OK IT, een app dat elk interactief kanaal tot een betaalkanaal kan omtoveren. Chiel deed 15 startups in 15 jaar en lijkt nog lang niet uitgeblust. Raakt wel verveeld als een startup het goed doet. Dan moet iemand anders het overnemen en gaat Chiel weer wat anders bedenken volgt dan 5 regels:
  • Bevraag alles. Alle info is beschikbaar. Niets voor zoete koek aannemen.
  • Start volledig, niet een beetje beginnen. Er vol voor gaan!
  • Pure intentie. Tot op het bot voelen.
  • Verwacht niets. Dan heb je ook geen teleurstellingen (had Cruijff kunnen bedenken).
  • Vertrouw op een goede afloop!
De borrel lonkt, maar Chiel laat ons pas de zaal uit gaan als we allemaal zijn app downloaden. Duh...