Winnaars 2019

ONTKNOPING VAN DE AMMA’S: BEKENDMAKING VAN WINNAARS TIJDENS ALLOUT FESTIVAL

mediabureau van het jaar

Amsterdam, 16 mei 2019 – Vanavond vond tijdens de eerste editie van allOut, hét mediafestival van Nederland, voor de achttiende keer de prestigieuze AMMA uitreiking plaats (Annual Masters of Media Awards). Deze vakprijs wordt één keer per jaar uitgereikt aan mediaprofessionals en -bedrijven voor hun uitzonderlijke prestaties in het voorgaande jaar. Voor de eerste keer streek de initiatiefnemer en branchevereniging MWG neer op festivalterrein Thuishaven. De winnaars werden gekozen door een vakjury. De Sales representative van het jaar (voorheen de Carl Lipp-prijs) werd daarentegen bepaald door een online enquête onder adverteerders en mediabureaus. Ook werd het YIM Talent van het jaar verkozen op basis van een workshop waarin een case moest worden uitgewerkt en gepresenteerd. 

Het cijfer drie vormt een rode draad door de AMMA’s van dit jaar. Opvallend hierbij is dat de winnaar van één van de nieuwe categorieën ‘Digitaal bureau van het jaar’: Greenhouse, vanavond volop in de prijzen is gevallen met winst in maar liefst drie categorieën. Merk van het jaar Ziggo (VodafoneZiggo) neemt ook drie prijzen mee naar huis. Het spreekwoord driemaal is scheepsrecht is van toepassing op Mediabureau ZIGT, dat nu bij de derde keer inzenden in de prijzen valt. 

De winnaars

2019-05-16MRF (3076)_1
YIM Talent van het jaar 2019
Thomas van der Biezen
Greenhouse

De jury was zeer onder de indruk van de overall aanpak van Thomas. Zijn plan had een heldere opbouw en was verdeeld in drie duidelijke fasen: Diagnostic * Strategy * Tactics. De diagnose was scherp en de conclusies die hij trok waren eenvoudig maar spot on. Tactisch is het plan ook sterk en vooral consistent. Er worden scherpe keuzes gemaakt voor TV en social met een always on laag, waardoor het budget niet teveel versnipperd wordt. Samenvattend een zeer haalbaar, creatief en consistent plan. De case werd door Thomas met zeer veel flair en zelfvertrouwen gepresenteerd. De jury koos unaniem Thomas als winnaar!


2019-05-16MRF (3284)
Sales representative van het jaar 2019 (voorheen Carl Lipp-prijs)
Mascha Colmans–de Graaf
Jean Mineur Mediavision

Mascha haalde de hoogste gemiddelde beoordeling. Ze scoorde Outstanding op goed media-advies en kennis van het vak. Ook blonk zij uit in pro-activiteit, meedenken en het aandragen van oplossingen.
Mascha is al vanaf 1997 werkzaam in de mediabranche voor o.a. JCDecaux Nederland en Advance Interactive Media. Sinds 2010 is zij sales manager bij Jean Mineur Mediavision. Ze was 3 keer eerder genomineerd en won de prijs in 2014.


2019-05-16MRF (3123)
Beste content & engagement strategie 2019
Bavaria Carnavalvrij
Swinkels Family Brewers, Mindshare Greenhouse, Fama Volat, Blauw Gras

Complimenten voor de adverteerder die zich volledig heeft overgegeven aan het sympathieke en creatieve idee. De doelstellingen waren ambitieus en gedurfd. Maar met een overtuigend verhaal wist Bavaria de doelgroep te betrekken en in beweging te brengen. De Brabantse bierbrouwer heeft het lokale sentiment volledig uitgenut en het caranavalsmoment volledig geclaimd. De campagne ging over alle mediamiddelen heen en zorgde voor veel positieve PR. Met als resultaat een positief effect op het totale merk Bavaria. Ondanks dat de case al weer een jaar achter ons ligt, blijft het de parel als we kijken naar engagement en content. 


2019-05-16MRF (3099)
Beste inzet van een medium 2019
Hans Anders: Hoor wat je mist!
Hans Anders, Initiative, Talpa, Starkey, RTL

De jury is erg enthousiast over de laagdrempelige manier waarop Hans Anders het taboe van een gehoorprobleem toegankelijker heeft gemaakt. Er is een logische link gelegd tussen de adverteerder, de doelgroep en het medium. Met name de relevantie van het onderwerp muziek in relatie met horen bij deze doelgroep was treffend. Mensen die slechter horen kunnen minder genieten van muziek en hebben meer moeite om toon te houden. Via muziek werd aan jong en oud het verschil in kwaliteit voorgelegd. Door de exclusief ontwikkelde test werd de boodschap op een zeer natuurlijke en relevante manier in de content verwerkt. De case is tot in het kleinste detail uitgewerkt en duidelijk onderbouwd met sterke resultaten op merkimago. Het is indrukwekkend hoe Hans Anders erin is geslaagd in korte tijd zowel op merkwaarden als store traffic significante resultaten te behalen.


2019-05-16MRF (3255)
Beste mediaperformance 2019
VodafoneZiggo: a world class strategy in a local mobile era
Greenhouse, VodafoneZiggo, Google

VodafoneZiggo is de overtuigende winnaar omdat de performance duidelijk is toe te schrijven aan de media-inzet. Het verhaal was mooi rond, gebaseerd op duidelijke doelgroepinzichten en pre-testen. In de innovatieve campagne werd goed gebruik gemaakt van technologie en werden online en offline logisch en effectief gecombineerd.


2019-05-16MRF (3177)
Beste media-innovatie 2019
De personalisering van nieuws: smart radio & smart journalism
FD Mediagroep

De jury vindt deze in huis ontwikkelde techniek een mooi initiatief. Personalisering van nieuws en smart journalism bestaan al langer, maar smart journalism toegepast op audiofiles/radio is innovatief, zeker voor Nederland. De tool heeft een groot potentieel voor de industrie, het marketingpotentieel moet nog verder verkend worden. De aanpak van FD Mediagroep is integer en voorziet in de behoefte van de consument. De jury bekroonde de case voor haar innovatieve toepassing van bestaande technologie op audio.


2019-05-16MRF (3155)
Beste inzet van owned media 2019
Hoe CadeauKalender van McDonald’s in 2018 alle doelstellingen overtrof!
McDonald’s, OMD, DDB Unlimited (Databay), TBWA, HKS

McDonald’s heeft het lef gehad om vol in te zetten op de app en op deze wijze owned media een belangrijke en volwassen rol gegeven in haar middelenmix. De jury was onder de indruk van de onderbouwing van de mediastrategie. Er is goed gebruikt gemaakt van doelgroep insights en de KPI’s waren helder gekwantificeerd. De learnings van voorgaande jaren zijn gebruikt om de app door te ontwikkelen, wat resulteerde in een strakke executie en een stijging van de omzet. De hoeveelheid downloads en de activiteit in de app waren indrukwekkend. Door verplichte in app registratie werden gepersonaliseerde en efficiëntere campagnes opgezet. De slimme inzet van owned media én de synergie tussen owned en paid media op het gebied van data maakt McDonald’s de unanieme winnaar van deze categorie.


2019-05-16MRF (3347)
Beste media research 2019
Trusted Brands, Trusted Ads
Sanoma, Mediabrands Marketing Sciences, Alpha.One

In deze case is gekozen voor een zeer actueel en relevant thema (vertrouwen in tijden van ‘fake news’) én zijn Mediabrands, Sanoma en de neurowetenschappers van Alpha.One een mooie samenwerking aangegaan. Een robuuste opzet met drie methoden en verschillende bronnen om het onderwerp ‘vertrouwen in media’ onder de aandacht te brengen van communicatieprofessionals. Het is te bewonderen dat deze thematiek en de bijkomende twijfels over media, vanuit de media zelf serieus genomen worden.
Voor adverteerders en bureaus levert dit interessante inzichten op over het effect van adverteren in een al dan niet betrouwbaar gepercipieerde omgeving. Het helpt marketeers en mediaprofessionals bovendien bij de transitie van bereikplanning, naar het adverteren binnen netwerken en op titels die kwaliteit en effect leveren. Opname in NOM vergroot de toepasbaarheid en beschikbaarheid voor de markt.


2019-05-16MRF (3302)
Beste datastrategie 2019
Parkmobile: juist datamodel verlaagt customer churn met 50%
Parkmobile en MobPro

De jury was erg onder de indruk van de case van Parkmobile. De eigen gebruikersdata vormen de key van de strategie. De datastrategie is specifiek op de doelstellingen van de adverteerder geschreven en het business succes van Parkmobile staat centraal. De case bevatte heldere KPI’s en was goed gevalideerd. De datastrategie leverde een kostenefficiënte churn preventie voor Parkmobile.


2019-05-16MRF (3326)
Beste mediastrategie 2019
Neem je TV lekker mee, met Ziggo Go
OMD, J. Walter Thompson, Search Result

Ziggo werd unaniem als winnaar gekozen. De case klopte van A tot Z en was het meest ronde verhaal. De customer journey was helder in kaart gebracht en onderbouwd met data. Hierbij werd slim gebruik gemaakt van de third party data. De mediastrategie was leidend en echt van nu, waarbij creatie en media goed bij elkaar werden gebracht. Dit zorgde voor de ultieme 360 graden strategie met overtuigende resultaten.


2019-05-16MRF (3477)
Merk van het jaar 2019
Ziggo
VodafoneZiggo, OMD, J. Walter Thompson Amsterdam, SearchResult, DisXT en Kumpany

Ziggo heeft een duidelijke visie van het merk op media. Owned media, zoals Ziggo Sport, ZiggoGo en #FIRST, spelen hierin een belangrijke rol. Ziggo transformeert van een traditionele naar een onderscheidende adverteerder met een duidelijk, consistent mediaprofiel. Dit wordt gevoed door innovatieve, creatieve en strategische mediakeuzes. Ziggo toont ondernemerschap door onder andere inzet op sponsorships, activaties, eigen media en branded content. Het mediabeleid laat zich renderen in positieve merk- en business resultaten.


2019-05-16MRF (3511)
Media-exploitant van het jaar 2019
Qmusic

Qmusic werd door de jury het hoogst beoordeeld en unaniem verkozen als winnaar van de categorie media-exploitant van het jaar. Het bedrijf hanteert een duidelijke filosofie en positionering en had de case het best onderbouwd. Knap hoe Qmusic stand weet te houden in een sterk concurrerende markt tussen de grote partijen. In 2018 is er veel geïnvesteerd, zowel in de programmering als in digitale innovatie. Met pre-testing van Programmatic FM wordt een inhoudelijke bijdrage aan het vak geleverd. De hoge scores op klant- én medewerkertevredenheid onderschrijven het succes.


2019-05-16MRF (3551)
Digitaal bureau van het jaar 2019
Greenhouse

Greenhouse wist te overtuigen met een zeer sterk onderbouwd verhaal met duidelijke voorbeelden. Het bureau scoorde het hoogste van alle inzenders op innovatie en op inhoudelijke bijdrage aan het vak. Greenhouse draagt in kennis en cases actief bij aan de ontwikkeling van de markt. De jury is onder de indruk hoe een bedrijf van zo’n omvang en met een brede scope als een geoliede machine kan opereren. Knap ook hoe Greenhouse haar eigen identiteit op het netwerk heeft weten te drukken. De blik is zowel naar buiten als naar binnen gericht. Er zijn mooie samenwerkingen met andere bureaus en universiteiten, het klantenpakket is imposant en Greenhouse is founding partner van Digital Wednesday. Het bedrijf stelt zich ook als goede werkgever op, met veel aandacht voor het aantrekken en behouden van personeel, al vanaf de start van de opleiding tot het begeleiden tot specialist.


mediabureau van het jaar
Mediabureau van het jaar 2019
ZIGT

ZIGT staat voor transparantie en ondernemerschap. Het bureau voert al jaren een consistente, duidelijk onderscheidende strategie. De positionering is helder en passend en komt logisch samen in de nieuwe pay-off. Ook met die pay-off speelt ZIGT goed in op de behoeften van de markt. Het bureau is sterk in het behoud van bestaande klanten. In 2018 heeft ZIGT veel nieuwe klanten gewonnen. Voor een bedrijf van deze schaal is het knap hoe sterk de aanwezigheid in de markt is. Dit wordt mede veroorzaakt doordat er stelling wordt genomen bij discussies in het vak. De jury was tot slot ook zeer te spreken over het stabiele personeelsbeleid. De combinatie van deze factoren en de sterke eigen identiteit maken ZIGT de terechte winnaar van Mediabureau van het jaar.