Winnaars & genomineerden 2018


1. YIM Mediatalent van het jaar

Algemeen

Dertig mediatalenten kregen de uitdagende opdracht om een case uit te werken voor Heineken 0.0. Het alcoholvrije bier werd in 2017 geïntroduceerd waarmee Heineken binnen een jaar marktleider is geworden. Het is de ambitie om marktleider te blijven in een sterk groeiende markt van alcoholvrije dranken.
De opdracht luidde als volgt: ‘Ontwikkel een strategisch, data-driven en creatief mediaplan dat aansluit bij de doelstellingen van Heineken 0.0’.
De deelnemers kregen 2,5 uur om hun plan te maken en elke deelnemer kreeg vervolgens 15 minuten om dit plan aan de jury te presenteren.

Bart Delwig
Social Inc

Bart (27) studeerde aan de Universiteit van Amsterdam en is Bachelor of Arts, Media & Culture. Hij begon bij Xi en werkte vervolgens bij FOX Channels International Benelux. Nu is hij Concept Creative bij Social Inc.
case
Zijn aanpak was gebaseerd op een leuk en creatief idee bestond een combinatie van video’s, events en social media. Met de hasthag #endoor wil hij de gebruikers zelf de situaties laten delen waarin zij alcoholvrij bier drinken. Met pop-up microclubs organiseert Heineken 0.0 microclubs voor diverse doelgroepen waarna foto’s en video’s van deze events op social worden gedeeld.​ 
jury
De jury was gecharmeerd van zijn concept en creativiteit maar vond het plan strategisch wat minder sterk. 

YIM Mediatalent van het jaar

Lotte Hillen (winnaar)
UM

Lotte (26) studeerde zowel aan de Universiteit van Amsterdam (Master’s Degree Persuasive Communication), Fordham University (Marketing Communications and Advertising) en de Universiteit van Utrecht (Bachelor's Degree Communication and Information Sciences).
Zij begon haar werk carrière bij SNP Media en is sinds oktober 2015 werkzaam bij Universal Media, nu in de rol van Strategy Consultant. Daarnaast is Lotte freelance copywriter.
case
Lotte werkte een campagnestrategie uit die was gebaseerd op het thema ‘Het is altijd vrijdag’. Haar plan werd stap voor stap (bekend maken, inspireren, activeren) uitgewerkt met continue (media)druk. Daarbij maakte zij een duidelijke en consistente link naar momenten waarop voor (sub)doelgroepen betekenisvolle connecties gemaakt kunnen worden. Alle mediumtypen werden uitgewerkt in een tactisch plan met roadmap.
jury
De jury vond de insteek van ‘Het is altijd vrijdag’ sterk in zijn eenvoud en spot on. Lotte toonde lef en onderscheidde zich vooral door een sterk onderbouwde strategie.


Nancy Faber                                                               
Omnicom Media Group

Nancy (28) deed de Hanzehogeschool Groningen en is Bachelor of Commerce Studierichting Small Business & Retail Management. Na een lange rondreis startte ze bij TradeTracker en is ze sinds september 2015 Senior Display consultant bij Omnicom Media Group.
case 
Nancy formuleerde 4 doelgroepen aan de hand van 4 personen. Via dynamische creaties die persoonsgericht zijn en een navigatiemogelijkheid bieden om naar de dichtstbijzijnde plek te gaan om een biertje te drinken. Ze maakte daarbij gebruik van een push strategie met online couponing waarbij het tweede biertje gratis is. De media-inzet is mobile based en bestaat uit dynamische display creaties op social kanalen en via display advertising. ​ 
jury 
De jury vond het sterk dat Nancy keuzes durfde te maken en zich concentreerde op een performance based plan. Heineken was erg gecharmeerd van deze aanpak. 


2. Carl Lipp-prijs (mediavertegenwoordiger van het jaar)

Maarten Rooduijn
JCDecaux

Maarten is sinds augustus 2016 key accountmanager bij JCDecaux. Hij begon zijn carrière in 2008 bij Kinetic Worldwide waar hij uiteindelijk Client Team Leader werd. Maarten is voor het eerst genomineerd voor de Carl Lipp-prijs.
enquete
Maarten werd vooral gewaardeerd op de criteria ‘ambassadeur van medium’ en ‘verstand van het vak’. 


Marco Gijsen                                                              
BrandDeli

Marco is een oude bekende op de nominatielijst. Hij was maar liefst 6 keer eerder genomineerd en in 2012 heeft hij deze award ook gewonnen. Hij werkt al sinds 1995 in de media voor o.a. MediaCom, Radio 538, Screenvision, Discovery Networks Benelux en vanaf eind 2013 bij BrandDeli in de rol van Director Brand Partnerships.
enquete
Marco kreeg op alle criteria hoge waarderingen, waarbij ‘ambassadeur van medium’, ‘verstand van het vak’ en ‘denkt mee, draagt oplossingen aan’ de hoogste scores kregen. 


Mascha Colmans - de Graaf
Jean Mineur Mediavision

Mascha is al vanaf 1997 werkzaam in de mediabranche voor o.a. JCDecaux Nederland en Advance Interactive Media. Sinds 2010 is zij sales manager bij Jean Mineur Mediavision. Ze was 3 keer eerder genomineerd en won de prijs in 2014.
enquete
Mascha werd het hoogst gewaardeerd op de criteria ‘ambassadeur van medium’ en ‘servicegericht’ en ‘verstand van het vak’. 

Carl Lipp

Rick Vriesema (winnaar)
Exterion Media
Rick werkte zijn hele carrière voor out of home exploitanten: Wall Nederland, van Puffelen, Brouwer & Partners en sinds eind 2011 voor Exterion Media in de rol van sales manager. Hij was eerder genomineerd in 2015 en 2017.
enquete
Rick kreeg gemiddeld de hoogste waardering en scoorde op alle criteria boven de 8,0. Als ambassadeur van het medium kreeg hij de hoogste waardering, gevolgd door ‘servicegericht’ en ‘verstand van het vak’.  
 

3. Beste gebruik van een medium

medium

KPN - Evert_45 (winnaar)
Mindshare, N=5, A Bigger Circle, Hill+Knowlton, Maak

De verhalen uit de Tweede Wereldoorlog raken in de vergetelheid. De laatste levende verzetsstrijders deden in 2016 een emotionele oproep in het AD: “Het is aan u om onze verhalen levend te houden.” Als antwoord hierop introduceerde KPN Evert_45. Een vlogger van nu, die de historische verhalen van toen vertelt. Op een manier die aansluit bij de belevingswereld van jongeren.
jury 
Het idee om een vloggende tiener in 1945 in te zetten om verhalen uit WOII op een jonge generatie over te brengen, is gedurfd, creatief en vervolgens uitmuntend uitgevoerd. Een modern medium is tot in detail teruggebracht in de tijd. Een educatieve boodschap is op deze manier overgebracht op een moeilijk bereikbare doelgroep met een korte aandachtspanne. Met een relatief laag mediabudget zijn indrukwekkende resultaten behaald.


The Green Gallery Green Screen Ad Blocker    
Bloemenbureau Holland, UM, UM Studios, IMA, Superhero Cheesecake

De doelstelling van Bloemenbureau Holland is het promoten van bloemen en planten. De communicatieve uitdaging was 'Hoe kan meer emotionele en expressieve waarde toegevoegd worden aan de beleving van bloemen en planten voor specifiek moeilijk te bereiken en te overtuigen doelgroepen?’. Vanuit de wetenschap dat deze doelgroep veelvuldig adblockers gebruikt is het concept The Green Screen Ad Blocker ontstaan. In plaats van een witruimte wordt deze ruimte ingevuld met creatieve florale kunstwerken.
jury  
Juist die tool die de niche doelgroep gebruikt om reclame te mijden, is ingezet om de boodschap van het Bloemenbureau Holland over te brengen. Ondanks dat ‘reclame omzetten in kunst' vaker gebeurt, als ook de inzet via een adblocker eerder is gedaan, is de keuze relevant, slim en kwalitatief uitgevoerd. Een kosten efficiënte manier om top of mind awareness van bloemen en planten binnen een moeilijk bereikbare doelgroep op de lange termijn te onderhouden. Inspirerende case waarbij een bedreiging van het vak wordt omgezet in een kans. 

 
4. Beste engagementstrategie

Intertoys & OWNP - Testpiet
UM, UM Studios, BrandDeli, Viacom Benelux, NL Film

Kinderen maken volop verlanglijstjes voor Sinterklaas en ouders hebben (keuze)stress over cadeau-inkopen. Intertoys zocht een inspirerende engagement aanpak om top of mind te zijn en zich te onderscheiden van de concurrent. Met een Nickelodeon-partnership is Intertoys geïntegreerd in het Sinterklaasprogramma ‘Op Weg Naar Pakjesavond’ en is speciaal een nieuw karakter gecreëerd: de Testpiet. Deze Piet test Intertoys speelgoed en deelt een keurmerk uit aan speelgoed dat wordt aanbevolen: de Testpiet-Topper. Met TV werd de Testpiet grootgemaakt en om meer engagement te creëren is de Testpiet-Topper online en op de winkelvloer geactiveerd.
jury 
Een uitdagend retail landschap binnen en een zeer heftige periode zijn succesvol het hoofd geboden met een campagne die is gebaseerd op 2 sterke inzichten. Het populaire unboxing thema is slim toegepast en het is mooi om te zien dat een authentieke influencer als Piet nog heel goed kan meekomen in deze tijd. Piet zorgde voor engagement naar ouders en de gelaagde mediastrategie deed de rest. Vooral de succesvolle doorvertaling van media en digital naar de winkelvloer met 35.000 ingeleverde speurtocht-kaarten is geen sinecure.  

Beste engagementstrategie

Tele2 Super-Super-Super-Selfie (winnaar)
iProspect, The Story Lab, INDIE, Code d'Azur, MEC, Storyboard 
    

Selfies zijn erg populair en Snapchat is hét kanaal hiervoor. Maar het maken van de perfecte selfie kost veel tijd. Daarom kwamen Tele2 en selfiekoningin Roxeanne Hazes met dé selfie-lens voor Snapchat: de Super-Super-Super-Selfie-lens. Met deze Tele2-lens weet je zeker dat jouw selfie mooi genoeg is om te delen, want je staat er altijd in één keer perfect op. Met de speciaal ontwikkelde Snapchat-lens wil Tele2 laten zien dat je met Unlimited-data van Tele2 écht unlimited-selfies kunt snappen.
jury 
Deze case klopt, van inzicht tot creatie, van uitvoering en optimalisatie, tot resultaat. In executie superslim gebruik gemaakt van de snapcodes, gezien de enorme aantallen views. De resultaatmeting bewijst dat door deze grootschalige activatie echte merkresultaten zijn gerealiseerd.
Door juist het activerende element centraal te stellen in de gehele communicatie, is dit een perfect voorbeeld van een goede engagement strategie waarin alle gebruikte elementen op hun plek vallen vanuit de strategie. Scherp optimaliseren gedurende het project heeft het engagement en de resultaten daarbij nog verder vergroot.


5. Beste media-innovatie

C&A Christmas Collection Campaign                            
Carat, Isobar, Posterscope, NEAR

De belangrijkste doelstelling van C&A is het creëren van meer winkelbezoek in de vestigingen. Door grote concurrentie, toename van het online kopen van kleding én het feit dat mensen in de offline wereld steeds gerichter gaan winkelen, is dat geen makkelijke opgave. Door de kracht van de combinatie van OOH en mobiele locatie data én door de variatie in de boodschap wist C&A de dalende trend in winkelbezoek om te keren. Secundaire doelstelling was het verhogen van de brand- & product awareness.
jury 
De jury was zeer onder de indruk van de gekozen campagne set up. Op deze manier wil je als adverteerder verrast worden door je bureau. Er is gedacht buiten de gebaande paden, creatief, gebruik makend van de laatste technologieën en gericht op het realiseren van doelstellingen. Door de innovatieve opzet is de store traffic verhoogd en meer omzet gerealiseerd in de deelnemende winkels. 

innovatie

Ford dynamic video, een Europese media first (winnaar)
Mindshare, Blue Mango Interactive

Aandacht is een steeds schaarsere currency in de timeline van Facebook. Binnen een seconde wordt bepaald of je video wordt bekeken, en relevantie is daarom cruciaal. Maar relevantie is voor iedereen iets anders. Om met een beperkt budget 249 verschillende video’s te produceren om zo èlke doelgroep te activeren met voor hen aansprekende content, de juiste USP en het meest geschikte automodel lijkt onhaalbaar. Toch is dat precies wat er voor Ford is gedaan met Europa’s eerste dynamische videocampagne op Facebook, waarbij techniek, data en creatie samenkomen.
jury 
Relevantie is voor iedereen anders, adverteerders zijn continue op zoek naar nieuwe manieren van engagement in een voor hen relevante doelgroep. Techniek, data en creatie komen hier real-time samen, met als resultaat een gepersonaliseerde en prettige impact voor de gebruiker. Helemaal zinspelend op de trend door het gebruik van fun en video. Insights van de configuratie kunnen een grote bijdrage aan het toekomstige succes van de marketing van Ford leveren. Omdat de inzet goed toepasbaar voor de rest van de markt is, verwacht de jury dan ook een sterke toename van dynamische en gepersonaliseerde video inzet.


NRC Media innoveert met de quality view
NRC Media

NRC ontwikkelde een afrekenmodel waarbij adverteerders alleen betalen als lezers minimaal 15 seconden een branded content artikel lezen.
jury 
De jury vindt het sterk dat er rekening wordt gehouden met de sterke redactionele formule van NRC, waarbij de lezer centraal staat en waarop de adverteerder kan inhaken. Transparant en fair afrekenmodel, waarbij NRC een potentiële nieuwe standaard gecreëerd heeft voor Branded Content en dat getuigt van lef. 


The Green Gallery Green Screen Ad Blocker
Bloemenbureau Holland, UM, UM Studios, IMA, Superhero Cheesecake

De doelstelling van Bloemenbureau Holland is het promoten van bloemen en planten. De communicatieve uitdaging was 'Hoe kan meer emotionele en expressieve waarde toegevoegd worden aan de beleving van bloemen en planten voor specifiek moeilijk te bereiken en te overtuigen doelgroepen?’. Vanuit de wetenschap dat deze doelgroep veelvuldig adblockers gebruikt is het concept The Green Screen Ad Blocker ontstaan. In plaats van een witruimte wordt deze ruimte ingevuld met creatieve florale kunstwerken.
jury 
Het ontwikkelen van een eigen adblocker, je moet het maar durven. De oplossing van Bloemen Bureau's Green Gallery Green Screen vindt de jury een innovatief idee. Door dit unieke product zijn ze in staat een groep te bereiken die niet persé bereikt wil worden. In een programmatic gedreven wereld laat deze campagne, die zinspeelt op emotie, maar toch technologisch gedreven is haar toegevoegde waarde zien. 

 
6. Beste mediaperformance

Ford dynamic video, een Europese media first             
Mindshare, Blue Mango Interactive

Aandacht is een steeds schaarsere currency in de timeline van Facebook. In een fractie van een seconde wordt bepaald of je boodschap wordt bekeken, en relevantie is daarom cruciaal. Maar relevantie is voor iedereen iets anders. In samenwerking met Smartly.io en de eigen DCO tool LemonPI is Europa’s eerste dynamische videocampagne op Facebook gelanceerd. Met een beperkt budget kan een in theorie eindeloze hoeveelheid videovarianten worden gemaakt, waarmee op basis van interessegebieden, proposities en producten de meest relevante video kan worden vertoond. Dit maakt het mogelijk om continu te optimaliseren op zowel de biedingsstrategie van de campagne als op de creatieve inhoud van de video.
jury 
Ford heeft een Facebookcampagne gerealiseerd die slim en efficiënt antwoord geeft op de toegenomen vraag aan gepersonaliseerde inzet van video binnen advertenties. In een campagne waarbij techniek, data én creatie samenkomen is aangetoond dat met een beperkt creatief budget een groot aantal video varianten geautomatiseerd kan worden samengesteld. Meer relevante advertenties hebben tot ruim 60% meer online auto configuraties geleid en er is een sterk verhoogde koopintentie gemeten.  Daarnaast zijn dynamische video’s zijn als gevolg van deze campagne resultaten tot standaard inzet binnen elke campagne verheven. 

Beste mediaperformance

Microsoft Surface Book - Turn passion into possible (winnaar)
Carat, The Story Lab, Amnet, iProspect, Isobar, Dare Creative, Ganda, Second Degree

Een productintroductie-campagne van de Microsoft Surface Book laptop gericht op de zakelijke doelgroep STEM-professionals (Science, Technology, Engineering, Mathematics).  Doel van de campagne was om de bekendheid van, overweging en aankoopintentie voor deze nieuwe laptop te vergroten. Om de doelgroep te triggeren is een serie video's gemaakt die vertellen hoe moderne technologie helpt om revolutionaire ontwerpen neer te zetten.
Om de doelgroep in de engage fase te overtuigen van de toegevoegde waarde van Surface Book zijn vervolgens vijf korte productvideo’s geproduceerd die de vijf onderscheidende kenmerken van Surface Book belichten. In de laatste fase van de customer journey werd de doelgroep aangezet om de Surface Book gratis uit te proberen of aan te schaffen via de retailers en resellers vermeld op de Microsoft website. Data van publishers en Microsoft zijn gebruikt om de zakelijke doelgroep te targeten. Daarnaast is sequential targeting toegepast om de juiste boodschap op het juiste moment in de customer journey te serveren.
jury 
Er is een sterke campagne neergezet voor de Microsoft Surface Book met relatief beperkte middelen. De jury was erg te spreken over de fasering binnen de campagne, die vanuit data is toegepast op zowel media als creatie. Bovendien is de gehele customer journey uitgewerkt en daarin onderscheidt deze case zich van alle andere inzendingen. De KPI's van deze succesvolle campagne zijn door alle fases van de journey heen helder uitgewerkt en doorgerekend tot het uiteindelijke doel, te weten een stijging van het marktaandeel van de Surface Books tot 10% binnen de doelgroep. Deze sterke, integrale aanpak heeft geleid tot een uiteindelijk marktaandeel stijging van 12%.  
De jury vindt deze case een prachtig voorbeeld van hoe een scherpe doelgroep afkadering, gecombineerd met een sterk creatief concept en een doordachte mediastrategie over alle fases van de journey tot een ijzersterk resultaat kan leiden. 


Sigma S2U Allure - Klaar voor de komende 10 jaar
Vizeum, Havas Lemz

Sigma S2U Allure is een extreem duurzame hoogglans lakverf voor buiten met 10 jaar ‘schildervrij’ garantie. Een verf met zo’n lange garantie moet niet lastig aan de man te brengen zijn. Niets is echter minder waar. De campagne omvatte totaal uiteenlopende doelgroepen (vakschilders, huiseigenaren, woningcorporaties, VVE’s en architecten) met bovendien voor elk van deze doelgroepen uiteenlopende doelstellingen.
Speerpunt in de campagne was de samenwerking met RTL’s Buienradar. De campagne werd ondersteund met search en programmatic advertising.
jury 
Voor een product met uiteenlopende en relatief moeilijk bereikbare doelgroepen is het gelukt om de productbekendheid aanzienlijk te vergroten. Dit blijkt zowel uit de toename van zogenaamde trials onder schilders als uit het aantal verkopen dat is gestegen met 50% gedurende de campagneperiode. Het campagne concept voor deze case is sterk toegepast met Buienradar als creatief middelpunt. Hiermee werd de belangrijkste USP van de Sigma S2U lak te weten 10 jaar lang garantie duidelijk en efficiënt naar de doelgroep gecommuniceerd. De verbinding van de performance gedreven campagne doelstellingen met een succesvol creatief concept vertaalt zich in zeer sterke resultaten. De consequente doorvoering van een nog sterker gesegmenteerde mediastrategie was mogelijk geweest en had het potentieel van deze campagne naar de mening van jury nog beter benut. 


7. Hans du Chatinier-prijs (onderzoek)

Hans du

Outdoor Ad Impact Forecaster™ (winnaar)
MeMo², Exterion Media

In 2014 zijn Exterion Media en MeMo² een meerjarige samenwerking aangegaan om, middels de OutdoorTracker™ onderzoeksmethodiek, de markt meer inzicht te verschaffen in de reclame-effectiviteit van outdoor advertising. Sinds de start van de samenwerking heeft MeMo² middels een gestandaardiseerd onderzoeksdesign ruim 280 outdoor campagnes onderzocht. De studies hebben zeer bruikbare en interessante inzichten opgeleverd o.a. is gebleken dat het aantal informatiecues, contrasterend kleurgebruik, nostalgie en visuele en/of tekstuele dominantie van invloed is op de Brand Lift die wordt gerealiseerd met een outdoor campagne. In 2016 is een samenwerking aangegaan met de Vrije Universiteit Amsterdam. Enerzijds om de onderzoeksresultaten te valideren, anderzijds om middels meta-analyses nieuwe inzichten te verzamelen. De resultaten, conclusies en inzichten zijn in 2016 gepresenteerd aan de markt en actief gedeeld aan de hand van een whitepaper.
jury 
De jury is zeer te spreken over de samenwerking tussen verschillende disciplines, de combinatie van onderzoeksmethoden, het gebruik van merk, campagne en creatie gegevens om campagne effecten vooraf te voorspellen. Ook is de jury zeer positief over de manier waarop de resultaten voor de markt beschikbaar zijn gemaakt in een voor iedereen toegankelijke en gebruiksvriendelijke online tool om direct de impact van je outdoor uitingen te controleren en aan te passen. De jury is zeer nieuwsgierig of de methodiek wordt doorontwikkeld voor bewegende digitale outdoor reclame. 


VideoVision Project               
Mediabrands Netherlands

Nieuw innovatief onderzoek met neuroscience en machine learning technologie toont de effecten van specifieke videocontent op completion rate aan. Mediabrands Marketing Sciences heeft, in samenwerking met Alpha.One, een complexe vervolgstudie op het eerdere Ad Vision onderzoek uitgevoerd. In dit nieuwe onderzoek zijn de machine learning technologieën van de Video Intelligence API en de Cloud Vision API van Google gebruikt om de creatieve elementen van honderden video’s te coderen en registreren. Daarnaast is, om de effecten van video-stimuli op het menselijk brein te meten, gebruik gemaakt van neurowetenschap van het aan de Erasmus Universiteit gelieerde Alpha.One. Google is opdrachtgever van het project. Twee vragen stonden centraal in dit onderzoek. Welke creatieve elementen in videocontent beïnvloeden doorkijkgedrag? En welke activiteiten in het brein voorspellen of iemand een video zal doorkijken of niet?
jury 
Het onderzoek biedt goede aanknopingspunten om de impact van andere video content dan skippable advertenties te onderzoeken. Een belofte voor video content.  
De jury heeft waardering voor de vernieuwende aanpak en de workshops die worden gegeven over hoe AI ingezet kan worden in het meetbaar maken van effecten. En moedigt Mediabrands aan om de methodiek breder toepasbaar te maken voor meer verschillende typen videocontent, waarin ook sound wordt meegenomen als verklarende factor voor de impact. De jury is zeer nieuwsgierig naar de vervolgstappen in dit onderzoeksproject. 


8. Beste mediastrategie

#MijnPhiladelphiaCheesecake     
Carat, The StoryLab, Adfactor, iProspect, Zipper, Mondelez

Doelstelling was ervoor zorgen dat Philadelphia wordt gezien als een sympathiek en lokaal merk. Philadelphia wordt gebruikt voor verschillende doeleinden, waaronder het bakken van cheesecakes. De populariteit van cheesecake is in de afgelopen jaren enorm gegroeid, dus het claimen van ‘cheesecake’ was slim. De mediastrategie was gericht op engagement en activatie, gebruikmakend van sympathieke, lokale content. Dit leverde hoogwaardige vlogs en blogs op die verspreid werden via bekende foodbloggers. Dit was de start van de #MijnPhiladelphiaCheesecake campagne. Alle content is verspreid via de owned kanalen van Philadelphia. Verder zijn de korte receptvideo’s getarget uitgezet op Facebook en Instagram. SEA speelde een belangrijke rol in de campagne, vanuit het inzicht dat het bakken van een cheesecake meestal begint via Google.
jury 
Uitdagende doelstellingen in een concurrerende markt en een beperkt budget. Dat is een pittig vertrekpunt. Er zijn scherpe en doordachte keuzes gemaakt die bovendien goed onderbouwd worden. De vrijwel volledig digitale campagne met een focus op content heeft zijn succes op veel punten bewezen. Creatief en strategisch wellicht niet de meest spannende campagne, maar wel goed doordacht en qua onderbouwing een campagne waar menig adverteerder jaloers op zal zijn.  

Beste mediastrategie

Mens, wat ben je mooi als je probeert (winnaar)
Menzis, Mindshare, DDB, Sanoma/Talpa

De campagne is primair gericht op de huidige Menzis-klanten. Klanten hebben al een band met Menzis, en zullen eerder kunnen worden geactiveerd. Om de december-clutter te omzeilen is de MSG-app in oktober geïntroduceerd. De Menzis SamenGezond app is een online gezondheidsprogramma dat mensen ondersteunt om zich fitter te voelen en meer uit hun gezondheid te halen. Er is gekozen voor het faciliteren van verschillende fasen in de journey naar gezonder leven: Inspireren (“Mens, wat ben je mooi als je probeert.”), Informeren (op basis van profilering wordt een passend programma aangeboden) en Activeren (traffic naar app-store, downloads). Tot slot is gekozen voor een intensieve samenwerking met Sanoma/Talpa op het gebied van contentcreatie, bereik en datageneratie.
jury 
Verzekeren is low-interest. Maar je gezondheid niet. Daarom lanceert Menzis een online gezondheidsprogramma dat mensen ondersteunt om zich fitter en gezonder te voelen. Ruim voordat het jaarlijkse communicatiegeweld van verzekeraars in december losbarst, zet Menzis in op het bekendmaken en gebruiken van dit platform onder de eigen klanten. Zodat de blijf intentie toeneemt.  
De campagne kenmerkt zich door een heldere fasering en doelgroep segmentatie en een zeer complete, maar enigszins traditionele mediamix, waaronder een partnership met Sanoma/Talpa. Een scherpe strategische opbouw, consequent doorgevoerd, klinkende resultaten én een uitstekend geschreven case. 


The Green Gallery Green Screen Ad Blocker               
Bloemenbureau Holland, UM, UM Studios, IMA, Superhero Cheesecake

Bloemenbureau Holland heeft als doelstelling het promoten en het top of mind houden van bloemen en planten bij de consument. Zij dienen geïnspireerd te raken en te blijven om bloemen/planten ongeacht soort, merk en/of distributiekanaal te kopen. Bloemenbureau Holland lanceerde The Green Screen, een innovatieve en atypische adblocker die digitale reclamecampagnes op je scherm transformeert tot creatieve, onconventionele visueel aantrekkelijke floral art pieces waardoor de gebruikers in een vrolijke state of mind komen.
jury 
Om bloemen en planten top of mind te houden bij de doelgroep, ontstond een onorthodox idee: een adblocker die advertenties verandert in ‘florale kunstwerken’ gemaakt door verschillende kunstenaars. Bloemen in plaats van banners. Het idee om banners door kunst te vervangen met een speciale adblocker is niet nieuw. Maar de AMMA gaat niet over originaliteit. Het vernuft van deze case zit hem in het feit dat deze oplossing mediawaarde oplevert. De adblocker in combinatie met een slim PR-offensief zijn een voorbeeld van ‘next level’ media denken. Om deze case tot ‘beste strategie’ te bekronen, had de jury echter graag een stevige onderbouwing gezien van het kerninzicht dat de BBH doelgroep ‘veelvuldig adblockers gebruikt’ evenals een betere en meer consistente uiteenzetting van doelstellingen versus resultaten. 


Zwitsal: Babynamen app    
Mindshare, Gravity

In Nederland zijn er per jaar circa 170.000 vrouwen in verwachting en deze groep vernieuwt uiteraard continu. Voor Zwitsal is het een belangrijke groep, want aanstaande moeders oriënteren zich al tijdens de zwangerschap op babyverzorgingsproducten. De uitdaging ligt in het bereiken van deze specifieke doelgroep, maar bovenal hoe Zwitsal zich aan deze groep kan binden. Voor deze kleine doelgroep loont het niet massamediale campagnes in te zetten. Daarom is Zwitsal op zoek gegaan hoe zij aanstaande ouders echt kunnen helpen en hun zoektocht tijdens de zwangerschap makkelijker kunnen maken. Deze zoektocht maakt Zwitsal makkelijker met een zelflerende babynamen app.
jury 
Een brand utility als hart van de mediastrategie om aanstaande moeders aan Zwitsal te binden. Met een zelflerende babynamen app die werkt als Tinder speelt Zwitsal niet alleen een zeer relevante rol in het leven van aanstaande ouders, maar weet het een database te bouwen om in latere fases van het ouderschap gerichter met hen te communiceren. Het succes drijft vrijwel volledig op owned (de app) en earned (word of mouth) media. Een verfrissende aanpak. De jury had in de resultaten de hoofddoelstelling - binding van de doelgroep aan Zwitsal - graag uitgedrukt gezien in meer dan enkel app statistieken, zoals merkvoorkeur of merksympathie die werkelijk de relatie met het merk weergeven. 


9. Media-exploitant van het jaar

BrandDeli

Het afgelopen jaar is een aantal samenwerkingen gestart, met De Persgroep, Twitter en VICE. Nieuwe initiatieven, exploitatiemogelijkheden en samenwerkingen zorgden voor een groei van 10,1% versus een daling van de markt met 5,4% (bron: Screenforce). Toonaangevende relaties uit de voorgaande jaren zijn behouden en geïntensiveerd. Met 170 nieuwe adverteerders kwam 10% van de omzet uit nieuwe relaties.
BrandDeli doet branche-, doelgroep- en campagne-effect onderzoek, waaronder de brancheonderzoeken Huis & Interieur, Fashion en het Kidsonderzoek The Story of Me. Zij delen deze kennis in publicaties en op eigen research-events zoals het BrandDeli Festival en ‘Stap In Onze Wereld’, een uniek kidsmarketing-event binnen de branche. Learnings vanuit campagnes worden in inspirerende heisessies met adverteerders gedeeld.
Door de toenemende mediafragmentatie wordt het voor de adverteerder steeds uitdagender om resultaat te behalen. Wanneer een campagne vanuit strategie of doelgroep inzicht beter wordt met het toevoegen van andere media, dan wordt dit geadviseerd en wordt hiervoor ook content geproduceerd. BrandDeli wil hiermee de rolpatronen in de keten doorbreken.
jury 
De jury is onder de indruk van de inhoudelijke bijdrage aan het vak, dat zich laat zien door gedegen brancheonderzoek, het bouwen van een duurzame klantrelaties, met behoud van de eigen identiteit en bedrijfsfilosofie. 
De koppeling tussen verschillende exploitanten, waarbij optimaal resultaat in mediamix voor klanten boven mogelijke concurrerende aspecten staat is te prijzen. Dit bieden van geïntegreerde innovatieve proposities, maakt BrandDeli een zeer sterke partner in de markt. Het toevoegen van de nieuwe kanalen geeft met name in de toekomst mogelijkheden voor verdere integratie in de bedrijfsvoering.  

Media-exploitant van het jaar

Exterion Media (winnaar)
Veel adverteerders blijven Exterion Media trouw, zowel op nationaal als lokaal vlak (70% van de top 50 adverteerders en ruim 60% van de 1600 regionale klanten; bron Nielsen), 
De groei in de bestedingen is o.a. een gevolg van de targetmogelijkheden en de groei van DOOH (digital out of home), afgelopen jaar van 600 naar 1.000 schermen.
Extra geïnvesteerd werd in aanvullend Nederlands extern onderzoek over visibility en effect. 
Inhoudelijke bijdrage aan het vak werd onder meer geleverd door een samenwerking met de ADCN om jonge creatieven te inspireren en kennis te geven over DOOH. Daarnaast is met IAB het initiatief genomen om een DOOH-taskforce op te zetten om richtlijnen op te stellen en meer aandacht te krijgen. Afgelopen jaar lag de focus primair op DOOH. Er is gewerkt aan de technische realisatie van programmatic sales, engagement door middel van touch schermen en meer flexibiliteit voor adverteerders door middel van dynamic content. 
Een andere innovatie is de zogenaamde ‘pacing’ propositie. Dit betekent dat adverteerders vanaf 2.000 vlakken een campagne kunnen voeren waarbij de contacten evenredig en gecontroleerd verdeeld worden over een langere periode, die beter aansluit bij de andere media-inzet. Exterion Media heeft vorig jaar, ondanks omzetverlies, geheel afscheid genomen van de billboards en investeert sterk op DOOH.
jury  
Exterion Media heeft in 2017 opnieuw laten zien dat het een belangrijke bijdrage heeft geleverd binnen het vakgebied van outdoor adverteren, die breder is dan het aanbod van traditionele vlakken. Volledig gedacht vanuit klantbehoefte, past het de bedrijfsvoering aan door een zogenaamde pacing strategie, waar zichtbaarheid over meerdere weken verspreid wordt en daarmee beter aansluit bij de totale media-inzet van veel adverteerders. Een verdere uitrol van digitale schermen geeft de mogelijkheid om real-time te adverteren en direct in te spelen op momenten. Met zowel de pacing strategie, als het afscheid nemen van het billboard netwerk maakt Exterion Media gedurfde keuzes op het gebied van logistiek en hun bedrijfsvoering in het algemeen. Die gedurfde keuzes laten zich uitbetalen in klinkende resultaten. 
De innovaties worden gekoppeld aan verschillende mediatypes, zonder dat het de focus op de core business verliest. Daarmee blijft het zeer relevant en toekomstbestendig voor zowel zichzelf als haar klanten. Tenslotte roemt de jury de voortrekkende rol bij de ADCN voor jonge creatieven als de IAB op gebied van digitalisering. 


Wayne Parker Kent
WPK heeft merken die on- en offline bereik realiseren, met content waarmee we specifieke doelgroepen bereiken. Content vertelt het verhaal, content is de branding tool. Het portfolio bestaat uit 19 merken waarmee bezoekers dagelijks worden voorzien van content. Social, video en geschreven content.
Beoordeel een content marketingbureau op de content die ze voor zichzelf maken. Vanuit die overtuiging ontwikkelde WPK/The Agency een eigen podcast, The Brief. In deze tweewekelijkse show wordt telkens een grote naam uit de wereld van content, marketing en media geïnterviewd. The Brief won tijdens de Grand Prix Content Marketing 2017 een award voor Beste Podcast.
In 2017 werd samen met onderzoeksbureau MediaTest het Grote Jongerenonderzoek opgezet, waarin de verschillen tussen millennials en Gen Z onder de loep werden genomen. De resultaten zijn vrij verkrijgbaar en te gebruiken door iedereen.
Een gloednieuwe cross-netwerk distributietechnologie werd ontwikkeld: Elastic Native. Hierbij worden advertorials automatisch ingeladen tussen twee redactionele artikelen en onderbreken ze de bezoekerservaring niet. Elastic Native is de volgende stap in native advertising: de ideale manier om merkverhalen doelgroepgericht te verspreiden op basis van opgebouwde dataprofielen van bezoekers.
jury 
De jury is van mening dat WPK de juiste toon weet te vinden voor maximale engagement met hun doelgroepen. WPK denkt in onderscheidende platformen op basis van insights en vind daar de juiste klanten bij. De platformen bieden de mogelijkheid lange termijn duurzame klantrelaties aan te gaan. Het onderscheidt zich in digitale media innovatie door Elastic Native en weet zich op basis van het grote jongerenonderzoek met TRIBE te richten op Gen Z. Het gebruik van hun Podcast geeft blijk van het goed aanvoelen van de tijdgeest en de juiste manier om vakgenoten aan te spreken.   


10. Merk van het jaar

Doritos Continues To Play Bold in 2017                        
PepsiCo, OMD, Fitzroy & Divimove

Doritos is één van de meest succesvolle FMCG merken op de Nederlandse markt. Vanuit een consequente en eigenzinnige marcom-strategie en afgeleide media-aanpak wordt de kerndoelgroep Hyperlifers met over-the-top game-campagnes en activaties bereikt.
Doritos wil het ultieme snackmerk zijn voor jongeren en claimt daarom een domein dat razend populair is onder jongeren: gaming. De strategie ‘Gamificate Everything’ geldt zowel voor de content, activaties, als de fysieke producten. De missie van Doritos: #playbold. Een hybride thema waar naast het merk ook influencers en jongeren zelf mee aan de slag kunnen gaan. Zo laten we merk-, influencer- en user-generated-content samenwerken en elkaar versterken.
Doritos is niet alleen één van de meest succesvolle FMCG merken, maar in de snackmarkt ook het meest succesvolle. Dit werd afgelopen jaar beloond met de Gouden Effie. Daarnaast heeft het een stevige positie als nummer 2 merk op brand power en is het nummer 1 merk onder jongeren geworden.
jury  
Onderscheidende visie en media aanpak. Moedig om zowel internationaal als binnen de categorie een eigen weg te kiezen. Uitstekende merk en verkoopresultaten binnen de doelgroep jongeren. Als een van de eersten op dominante, succesvolle wijze gebruik gemaakt van influencers. 


ING, voor wie vooruit wil                                              
Mindshare, Greenhouse Group, JWT Amsterdam
I
n de communicatiestrategie van ING staat de consument altijd centraal, startpunt is de dynamische consumer journey. Always-on communicatie is de backbone van de strategie waarin onderscheid wordt gemaakt tussen de performancelaag (gericht op de consument die actief in de markt is voor een financieel product) en de contentlaag (waarin we middels relevante en inspirerende content consumenten willen bereiken die (nog) niet actief in de markt zijn). In de campagnes ligt de focus op het aankondigen van innovaties of vernieuwende proposities, de belofte van ING aan Nederland staat hierin centraal, “ING, voor wie vooruit wil”.
In 2017 heeft ING volop geëxperimenteerd met vernieuwende vormen van communicatie en media zoals de 1-op-1 communicatie middels Data Management Platform Relay42, het kanaal Only Football, de content-samenwerking met VICE-Money en Snapchat GayPride.
ING werkt intensief samen met haar vaste bureaupartners Mindshare, JWT en BMI aan het optimaliseren van een geïntegreerde communicatiestrategie, waarbij creatie en middelen continu op elkaar afgestemd worden. Vanuit een open en constructieve houding weten veel andere partijen ook de weg naar ING te vinden, met als gevolg dat ING vaak als eerste vernieuwende oplossingen krijgt aangeboden.
ING heeft een nummer 1 positie ten opzichte van de grootbanken in Nederland zowel qua TOM reclamebekendheid, TOM merkbekendheid en merkvoorkeur (bron: GFK, dec ’17 / 18-65 jaar).
jury 
Binnen de bankensector is ING als merk sterk uit de crisis gekomen. De resultaten op merkvoorkeur, reclamebekendheid en merkbekendheid zijn ten over concurrenten overtuigend. ING durft digitale, innovatieve keuzes te maken in samenwerking met haar partners.  

Merk van het jaar

McDonald’s, Always open for good times (winnaar)
OMD, TBWA, DDB&Tribal, Hill+Knowlton Strategies, Databay

Paid media is een onmisbaar element, maar daarnaast dragen de eigen app, website, social media, nieuwsbrieven, restaurants en crewleden bij aan de beleving van het merk. McDonald’s wil meer effect halen uit de eigen kanalen, want met 3 miljoen gasten per week, 550.000+ social fans en gemiddeld over het jaar 700.000 actieve appgebruikers is dit een rijke databron. Connectie- en data-strategieën vormen het fundament van alle media-inspanningen. Vanwege het spontane karakter van het McDonald’s bezoek moet er bovendien zo dicht mogelijk op het bezoekmoment en in de buurt van restaurants gecommuniceerd worden.
Opvallende media-inzet was de inzet van een live-orkest dat de bezoeker begeleidde bij de eetbeleving van de Maestro Burger. In de zomer bouwde McDonald’s Good Times Island, een tropisch eiland waar wekelijks gasten werden verrast. In december werden gasten opgeroepen om elkaar te verrassen en werd iedere dag een prijsaanbieding of give-away in de Cadeau Kalender-app aangeboden.
McDonald’s ziet bureaus als verlengde van het eigen marketingteam. De bureaus komen wekelijks samen met McDonald’s voor innovatieve interdisciplinaire oplossingen en trekken gezamenlijk op in de uitvoering. 
2017 was voor McDonald’s met nooit eerder vertoonde groeicijfers het meest succesvolle jaar ooit, en dat met een gelijk gebleven mediabudget. Ook de resultaten op andere parameters als bezoeken, penetratie en voorkeur, waren erg goed.
jury 
Meest succesvolle jaar, structurele verbetering klantentrouw, recordomzet met dubbel digit groei binnen een categorie die onder druk staat. Professionele aanpak, waarbij verschillende kanalen gebruikt zijn om big idea terug te laten komen. Met inzet van verschillende kanalen en technieken die creativiteit niet in de weg zitten maar juist versterken. McDonald's heeft zich onderscheiden door op alle criteria visie, onderscheidenheid, samenwerking en resultaten de hoogste score te behalen. 
 

11. Mediabureau van het jaar

M2Media

M2Media stelt ‘customer intimacy’ centraal in alles wat ze doet. Daarmee zien klanten het bureau als een écht verlengstuk van hun organisatie. Er moet een match in mentaliteit zijn. Daarbij wordt continue getoetst “Wat zouden we doen als het ons eigen geld zou zijn?”.
Bij M2Media staan bestaande klanten altijd centraal, het verloop is dan ook bijzonder laag. Daarom is men selectief in deelname aan pitches.
Er wordt veel tijd besteed aan het succesvol maken van klanten door het verzorgen van interne kennis- en evaluatiesessies.
Conventies worden doorbroken met een aanpak waarbij growth hacking centraal staat. Er wordt geëxperimenteerd in kleine stapjes met media-innovaties en bij het best presterende experiment worden grotere mediabudgetten ingezet.
Om beter te kunnen inspelen op de snelheid waarmee markten zich ontwikkelen en schaalgrootte te creëren is in 2017 aansluiting gerealiseerd bij de Candid Group.
M2Media investeert op een geheel eigen wijze in het vinden van nieuwe talenten en dompelen hen onder in de organisatie, zodat ze de dynamiek van de business volledig kunnen doorgronden. Dat gebeurt door een brede regierol vanaf de eerste werkdag te stimuleren.
jury 
M2Media onderscheidt zich echt door haar rol als copiloot, het volledig doorvoeren van customer intimacy en het continu toetsen op basis van ‘wat zouden we doen als het onze eigen geld zijn?’. Door deze focus op de klantrelatie zie je dat klanten trouw zijn. Dit heeft geresulteerd in een aanzienlijke groei in omzet en klanten. Verder heeft het bureau een down-to-earth aanpak voor innovatie waarbij growth hacking centraal staat. Deze rol zou M2Media voor de ontwikkeling van de markt nog meer extern uit kunnen dragen. 


MediaCom
De aanpak van ‘System-Thinking’ zorgt dat de MediaCom consultants alle mediakanalen van hun klanten in kaart brengen en onderlinge samenhang optimaal afstemmen. Hiervoor beschikt het over eigen ontwikkelde tools die inzicht geven in de effecten.
Er werden meer grote pitches gewonnen dan ooit en MediaCom Nederland ontving een beloning in de vorm van de WPP Performance Award en was een van de snelst groeiende MediaCom bureaus in Europa. Nieuwe business leverde een groei op van 40%.
Ook bij bestaande klanten werd extra omzet gegenereerd door het afnemen van extra diensten.
Diverse medewerkers maakten zich verdienstelijk in commissies, jury’s en brancheverenigingen als MWG, PMA en GVR.
Qua innovatie lanceerde MediaCom, samen met Facebook FeedReady, een unieke oplossing om content te optimaliseren voor social. Daarnaast werken medewerkers intensief samen met 75 digitale mediaspecialisten van Fresh-Fruit in Eindhoven.
Als eerste label werkten zij met Trusted-Market-Place. Een door GroupM, Greenhouse Group en MediaCom opgericht platform waarin de inventory van exploitanten verrijkt wordt met data. De lagere technische kosten zorgen voor een optimale balans tussen performance en kosten en dat geheel transparant.
jury 
De jury heeft respect voor de zichtbaarheid en strijdlust in het afgelopen jaar. Dit heeft geresulteerd in een mooie lijst met gewonnen pitches. Persoonlijke ontwikkeling van eigen mensen staat duidelijk centraal en dit is zichtbaar in de markt. Gezien de omvang van het bureau had de jury echter meer verwacht van de rol welke MediaCom kan spelen op het gebied van media-innovatie en marktontwikkelingen. 


AMMA 2018 Mediabureau van het jaar

PHD (winnaar)
De positionering is gebouwd op het concept van thought leadership. PHD acteert op het grensvlak van marketing, communicatie en media. Zij leveren marketingoplossingen en laten zich sterk leiden door de wetenschap.
PHD speelt in op een data gedreven toekomst en met een geavanceerd operating system Source. Dit is een realtime planningsmodel waarbij inzichten vanuit de sociale wetenschappen, commercieel toepasbare inzichten vanuit de cognitieve neurowetenschappen en lessen uit de marketing meta-analyse van het Ehrenberg Bass Institute worden gecombineerd.
PHD heeft vorig jaar veel accounts gewonnen, geen enkele klant verloren en de omzet is meer dan verdubbeld.
De meest in het oog springende innovatie is de ontwikkeling in eigen huis van een ‘audience generator’. Deze technische applicatie stelt programmatic specialisten, zonder wiskundige kennis, in staat zijn om audiences op maat te bouwen. Dit nieuwe instrument leidde tot aanzienlijke verbeteringen van het rendement.
Naast innoveren besteedt PHD aandacht aan anticiperen, inspelen op veranderingen en trends. Daartoe reflecteren zij o.a. met een jaarlijks seminar, een inspiratiesessie voor klanten, exploitanten en personeel. In 2017 was het onderwerp ‘De implicaties en toepassingen van kunstmatige intelligentie’.
jury 
2017 was het jaar van PHD. Dit bureau levert geen mediaplannen maar marketingoplossingen, geen grp’s maar groei. Het bureau combineert sociale wetenschappen en data, heeft daarmee een onderscheidende positionering in de markt. Het ontwikkelde lokaal in eigen huis de audience generator. De ingezonden case liet duidelijke resultaten zien van de visie, werkwijze en tools op klant KPI’s. Dit heeft geresulteerd in een verdubbeling van de omzet en een indrukwekkende lijst met nieuwe klanten. Geen enkele klant werd verloren.