Carl Lipp-prijs

Algemene jurytoelichting Carl Lipp-prijs
 
Door middel van een online enquête onder mediabureaus en adverteerders wordt in eerste instantie een shortlist van kandidaten samengesteld. De shortlist wordt opnieuw geënquêteerd waarbij de waardering wordt gevraagd op de diverse criteria. De hoogste gemiddelde waardering bepaalt de winnaar en nominaties.

Fanneke Schoemaker-Krol - Sanoma | SBS

Fanneke is al sinds 1999 werkzaam bij SBS en vervulde diverse functies. Vanaf mei 2013 is zij account director. Zij was in 2015 de winnaar van de Carl Lipp-prijs.

Toelichting jury

De waardering van Fanneke was op alle criteria op een hoog niveau, zonder echte uitschieters.
 
Fanneke Schoemaker 2_1
Mascha Colmans 1

Mascha Colmans-de Graaf - Jean Mineur Mediavision

Mascha was eerder werkzaam voor o.a. JCDecaux Nederland en Advance Interactive Media. Vanaf 2010 is zij Sales Manager bij Jean Mineur Mediavision. In die rol won zij deze prijs in 2014.

Toelichting jury

Mascha werd het hoogst gewaardeerd op het criterium ‘ambassadeur van medium’ en ‘verstand van het vak’.

Jelte van Echtelt - Sanoma | SBS (WINNAAR)

Jelte werkte een ruim aantal jaren voor De Persgroep en sinds augustus 2015 vervult hij de functie van account director bij Sanoma | SBS.
Hij kreeg door vakgenoten werkzaam bij mediabureaus en adverteerders zeer hoge gemiddelde waarderingen op alle criteria. Zijn servicegerichtheid springt daar nog eens bovenuit.

Toelichting jury

Hij kreeg gemiddeld de hoogste waardering maar ook zeer hoge gemiddelde waarderingen op alle criteria afzonderlijk. Zijn servicegerichtheid springt daar nog eens bovenuit.
Jelte van Echtelt
Jacco Hornes

Jacco Hornes - OMS

Jacco werkt al zijn hele carrière in de radio business o.a. voor Radio 10 Gold en de Sky Radio Group. Vanaf januari 2017 zit hij bij de sales organisatie OMS. Hij won de prijs in 2005 en in 2013.

Toelichting Jury

Bij Jacco vallen de zeer hoge scores op ‘ambassadeur van medium’ en ‘verstand van het vak’ op.

Rick Vriesema - Exterion Media

Rick werkte zijn hele carrière voor out of home exploitanten, Wall Nederland, van Puffelen, Brouwer & Partners en vanaf november 2011 voor Exterion media in de rol van sales manager.

Toelichting jury

De aspecten ‘verstand van het vak’, ‘servicegerichtheid en ‘ambassadeur van medium’ scoren bij Rick het hoogst.
Rick_vriesema_1

Hans du Chatinier-prijs

Algemene jurytoelichting Hans du Chatinier-prijs

De jury was verrast door de hoeveelheid inzendingen; tweemaal zoveel als vorig jaar.  Veel mooie, deels nieuwe onderwerpen zoals onderzoek naar de rol van events in de mediamix, naar het gebruik van Virtual Reality, digitale OOH-toepassingen, streaming radio. Allemaal onderwerpen die passen in deze tijd. Veel nieuwe toepassingen ook, waarmee het passief meten wordt bevorderd; in app meten van reclame, eye-tracking, facial coding, dashboard camera’s. 

Digital LIVE test_1

GfK, MediaCom, Greenhouse Group, ŠKODA

Digital LIVE test - Een innovatie en wereldprimeur in het meten van de impact van digitale campagnes

Door de groei in fragmentatie en device gebruik is het steeds lastiger geworden om alle digitale campagne contacten vast te stellen. Hierdoor kan maar een zeer beperkt deel van de digitale campagnes gemeten worden. GfK, MediaCom en de Greenhouse Group hebben een innovatieve tool ontwikkeld om de impact van digital campagnes op merkparameters zuiver te meten. Door de bundeling van krachten is kennis samengebracht op het gebied van onderzoek, media en techniek. De tool is toegepast op een case voor ŠKODA die was gericht op het meten van de impact van diverse vormen van (branded) video content. De tool is beschikbaar voor alle GroupM labels. Daarnaast is deze techniek ook door GfK uit te rollen naar andere bureaus zodat de hele Nederlandse markt erover kan beschikken. 

Jurytoelichting

De case onderzoekt een herkenbaar en actueel probleem. Namelijk de shift naar digitale kanalen en het gebruik van een veelheid aan devices gepaard gaande met een beperkte meetbaarheid. Met deze geavanceerde tool wordt in een 100% natuurlijke omgeving snel een reëel beeld gegeven van het effect van online video op een brede reeks van campagne KPI’s.  Hiermee wordt de media-inzet geoptimaliseerd nog voor de campagne breed live gaat.
De bewijsvoering van deze case is gebaseerd op één campagne (Skoda) en toepast op één format (online video), daarom vraagt de vraagt zich af of de tool ook bruikbaar is voor campagnes met een veelvoud aan formaten, kanalen én devices. 

Mediabrands & Google AdVison Project (WINNAAR)

Deze case betrof een zeer omvangrijk, complex en innovatief experiment. Het eerste waarbij machine learning technologie van Google's Cloud Vision API, grootschalig is toegepast voor zover bekend. Meer dan 9.000 online advertenties uit meer dan 50 product categorieën werden geanalyseerd. Het doel was te ontdekken welke visuele kenmerken van online uitingen leiden tot het meeste effect in dit geval de hoogste Click Through Rate. De tool geeft eerst aan welke CTR verwacht kan worden, op basis van een econometrisch model dat op basis van de data analyse is gemaakt. Door gebruik te maken van machine learning is de identificatie van kenmerken van online ads geautomatiseerd. Hierdoor werd het mogelijk om duizenden online ads te scoren op creatieve kenmerken en te kijken wat hun impact is op het succes van een ad.
Google advision

Mediabrands Marketing Sciences, UM, Initiative, Traffic4U, Google

Jurytoelichting

De jury is zeer te spreken over de goed onderbouwde en goed doordachte onderzoeksopzet. Het mediabureau is daarbij ook kritisch geweest naar zichzelf en heeft bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van machine learning handmatig gecontroleerd en gecorrigeerd. Ook is in deze case superslim omgegaan met het omzetten van bewegend naar stilstaand beeld (key frames), zodat verschillende formaten display en video goed met elkaar vergeleken kunnen worden.
Mediabrands levert met dit data mining project een fantastische dataset en een unieke benchmark, die voor de gehele markt direct toegankelijk en bruikbaar is via de website en middels een rapportage. Ook op internationaal wetenschappelijk gebied is dit onderzoek een voorloper.

Beste mediaperformance

Algemene jurytoelichting beste mediaperformance

De jury heeft met veel plezier de ingezonden cases doorgenomen. De inzendingen waren niet altijd volledig wat betreft onderbouwing en bronvermelding. In deze categorie zijn de vereisten van een goede case; duidelijke KPI’s, de optimalisatie strategie en de behaalde resultaten. Het verbaasde de jury dat enkele van de deze elementen niet of onvoldoende beschreven waren. Het niveau van de ingediende cases was zeer divers, van merk-activatie tot cross mediale mediastrategieën. De jury heeft enkele goed doordachte cases mogen beoordelen met een uiterst innovatief karakter.

Heineken – Biertegoed: introductie van een innovatief digitaal platform

Biertegoed is een mobiele app voor bierdrinkers, die het leuker en makkelijker maakt om vaker met vrienden een biertje te drinken en nieuwe kroegen te ontdekken. Het sparen en verzilveren van Biertegoed is simpel: Heineken verpakkingen in de supermarkt bevatten een code die opgewaardeerd kan worden met de app. Dit Biertegoed kan verzilverd worden bij een locatie naar keuze door heel Nederland. De campagne genereerde extra traffic en leverde gedrags- en locatiedata met waardevolle inzichten op voor Heineken en horecaondernemers. De app combineert innovatie met performance (traffic in retail en horeca) en creëert belangrijke precision marketingkansen, waardoor de consument persoonlijke en dus relevante content geserveerd krijgt. Heineken heeft met Biertegoed een aantal nieuwe, effectieve communicatiekanalen zoals gepersonaliseerde mailingen, inspirerende app content en dynamische mobile geofencing bannering.
Heineken Biertegoed - App_2

Starcom, TBWA\Neboko, Boomerang Create, Magneds

Jurytoelichting

In een sterk promotie gedreven marktsegment is deze campagne erin geslaagd op ludieke wijze merkbinding met Heineken te genereren. Het effect is dusdanig dat consument, kroeg en Heineken geprofiteerd hebben van deze campagne. Tevens zorgt de "bier-tegoed" app voor additionele waarde door middel van data verzamelen. De business doelstellingen zijn dan ook duidelijk behaald op korte termijn en vormen een mooie basis voor de lange termijn.

AMMA opel_1

Carat, Isobar, iProspect, Amnet, J. Walter Thompson

Opel back on track    

De automarkt in Nederland is zeer competitief en er zit geen groei meer in de verkoop van nieuwe auto’s. Groei is alleen mogelijk door de competitie te slim af te zijn. Om een maximale performance te realiseren werden alle digitale kanalen ingezet: search, social, mobile en display. Dit vereiste een geïntegreerde aanpak en nauwe samenwerking. De platforms en budgetverdeling werden continu geoptimaliseerd al naar gelang de performance. Om de juiste doelgroep op het juiste moment te bereiken zijn dynamische uitingen ingezet voor programmatic en social. De verschillende Opel-modellen en uitvoeringen in combinatie met de vele doelgroepen vereisten een zeer verfijnde targeting en retargeting.  Opel wist te groeien in een markt die ruim vier procent daalde.

Jurytoelichting

De case heeft opzien gebaard in de wijze waarop gestuurd is op relevantie. In een krimpende markt heeft deze case bijzondere resultaten laten zien. De gedetailleerde segmentatie- en targetingaanpak is kenmerkend geweest voor de mediastrategie en uitvoering. Door slimme aanwending van dynamische creatie werd het uitzonderlijke aantal van 840 uitingen gerealiseerd om tot optimale relevantie te komen. De combinatie van segmentatie en dynamische creatie zorgde voor veel optimalisatiemogelijkheden. De case laat een flinke kostenreductie zien en tegelijkertijd een significante groei in leads.

Tele2 – Vive la Internet (WINNAAR)

Op vakantie zetten zes op de tien vakantiegangers hun mobiele data uit, uit angst voor hoge kosten. Ten onrechte, want de tijd van onverwachte en schrikbarend hoge kosten is voorbij. Tele2 wilde met een campagne de perceptie van hoge datakosten ombuigen en genoemde buitenlandbundel promoten.  Om maximale kwalitatieve traffic naar de site te genereren en upsell van de buitenlandbundel te stimuleren, is online gekozen voor programmatic, mobile, Facebook advertising en search.  Om de doelgroep gericht te benaderen met de Tele2 aanbieding, zijn geavanceerde targetingopties toegepast.  De campagne werd opgebouwd met een publicatie van een Tele2 onderzoek, vooraankondiging met vlog Frans Bauer, start online video op Zwarte Zaterdag en direct na de launch een video met aanbod Tele2 buitenlandbundel.
Vive la Internet_11_1

iProspect, MEC, INDIE, CODE D' AZUR

Jurycommentaar

Tele2 heeft met haar campagne de perceptie van hoge datakosten omgebogen en de verkoop van het aantal buitenlandbundels een boost gegeven. Een nauwgezette campagne fasering is de basis van deze sterke aanpak geweest. Zes doelgroepen zijn doeltreffend bereikt met inzet van paid en owned media. Dit heeft geleid tot de verkoop van 40% meer internationale belbundels. Daarnaast hebben drie miljoen video views in de campagne periode bijgedragen aan het imago van het merk. Media zoals media moet worden ingezet als het gaat om het bereiken van maximale performance. 

Beste mediastrategie

Algemene jurytoelichting beste mediastrategie

Een goede mediastrategie moet op alle fronten overtuigen. De jury pleit ervoor dat in toekomstige inzendingen alle inzichten van alle betrokken partijen worden meegenomen. De jury liep vaak tegen een silo op waarbij de case te veel vanuit perspectief van de inzender werd geschreven waardoor de gehele mediastrategie niet zichtbaar was. Excelleren op één enkel criterium is niet voldoende om een nominatie te bemachtigen.

ING, de Mobielste Bank van Nederland (WINNAAR)

ING werkt continu aan nieuwe bankoplossingen die bankieren simpeler maakt en de vrijheid geeft om bankzaken te regelen zoals de klant dat wil. De vraag is, hoe worden mensen overtuigd echt aan de slag te gaan met deze nieuwe manier van bankieren? Om bewustwording en tegelijk actie te realiseren, werden diverse media langdurig ingezet: mobile, social, digital, tv/online video, radio en digital OOH. Vanwege de kernboodschap kwam ING uiteraard met de mobielste campagne.  “Mobile First” is de aanpak, het eerste contact met de campagne moet zijn via de mobiele telefoon. Hierbij is volop gebruik gemaakt van alle mobiele advertising mogelijkheden. Daarnaast zijn structurele content partnerships opgezet voor de brede doelgroep en specifiek voor de millennial doelgroep.
OT ING 4_1

Mindshare, JWT

Jurytoelichting

Een mooi voorbeeld van hoe een introductie kan bijdragen aan de diepere waarden van het merk. Met de mediastrategie van ING is duidelijk geïnvesteerd in de toekomst van het merk ING. De jury was erg onder de indruk van de sterke inzichten in de doelgroep en de duidelijke doorvertaling daarvan in fasering en mediakeuzes. Terwijl de meeste banken worstelen met innovaties in de digitale en mobiele wereld maakt ING deze werelden onderdeel van hun merkbeleving door de kernbelofte: 'de mobielste bank van Nederland'.

MCdonalds--540x320_1

OMD, TBWA\Neboko, Tribal DDB, Hill + Knowlton, Databay

McDonald's Cadeau Kalender

December is een belangrijke maand voor McDonald’s. Daarom voedt het merk dagelijks de nieuwsgierigheid van de jonge doelgroep met verrassingen in Cadeau Kalender.
Met tv en outdoor werd de warme december-sfeer overgebracht, versterkt met sympathieke online activatie video’s. De media-inzet schoof daarna naar actuele middelen, van digital outdoor tot dagbladen en van Facebook tot Snapchat. Hier werd het cadeau van vandaag bekend gemaakt en ’s avonds kwam de teaser voor het cadeau van morgen.  In media kroop McDonald’s dichter op de doelgroep. Een verschuiving naar digital, mobile en social zorgde voor specifieker bereik bij jongeren en voor een betere conversie naar de app. Alle middelen verwezen naar de app en werden per activatie gesegmenteerd op de doelgroep en bij de targetting werd onderscheid gemaakt tussen wel- en niet app-gebruikers.

Jurytoelichting

De jury was zeer te spreken over de slimme investering in een owned kanaal welke in 2015 al is ingezet en in 2016 verder is uitgebouwd. Door een flexibele en dynamische manier van media inzetten is een perfecte combinatie gevonden tussen promotiekracht en media-inzet. McDonalds heeft een jonge en, qua mediagebruik, versnipperde doelgroep effectief weten te bereiken en zeer goede resultaten weten te boeken.

Vodafone: Roam Like a Pro

Vodafone klanten werden in de zomer in álle fases van hun vakantiebeleving benaderd met relevante, innovatieve en originele communicatie. Om in het buitenland niet voor onverwachte data- en belkosten te komen te staan, biedt Vodafone twee speciale ‘Alles-in-1 op Reis’ bundels aan.  Er werd gestreefd naar het meest innovatieve mediagebruik en de nieuwste marketing technologieën in de gehele customer ‘vakantie’ journey, daarbij onderscheid makend tussen auto en vliegvakanties. De strategie bestond o.a. uit custom inzet op diverse weersites, Facebook canvas, Marktplaats foto pop-up, speciale Zwarte zaterdag website, Flitsmeister push bericht bij GPS locatie bij de grens, digitale schermen bij tankstations  en snelwegmasten middels programmatic buying,  airport take-over en mobile 360 banners toegespitst op het vakantieland.
Vodafone Roaming_2

MEC, Blue Mango Interactive

Jurytoelichting 

De jury was onder de indruk van de vernieuwende aanpak en het slimme gebruik van de customer journey. In de doorvertaling naar middelen heeft Vodafone verschillende touchpoints met de klant weten te creëren. 

Media-adverteerder van het jaar

Samsung

Het Note 7 debacle sloeg een deuk in de stijgende lijn die het merk begin 2016 met de launch van de Galaxy S7 had ingezet. Samsung kiest voor het eerst met volle overgave voor een lokale engagement strategie. Deze strategie heeft zijn vruchten afgeworpen, de relatie met de doelgroep is versterkt, de trots op het merk is gestegen aspirationeler geworden.
Samsung innoveert continu. Een aantal highlights is onconventioneel gebruik van Instagram voor de Samsung Galaxy S7, de eerste Europese data-driven personalized video content en de eerste virtual reality game die kinderen leert hoe ze veilig door het verkeer kunnen gaan.
Partnerships vormen de kern in de (media) aanpak waaronder met Veilig Verkeer Nederland, Heineken, 538, NOC*NSF, BrandDeli en RTL7.
samsung_isolated-PMS286_2012

Samsung - Starcom

Jurytoelichting

Samsung kiest in 2016 voor het eerst met volle overgave voor een lokale engagement strategie. Inzet op innovatie en bijzondere, creatieve partnerships vormen de kern van de (media) aanpak van Samsung. Voorbeelden zijn Veilig Verkeer Nederland en het Holland Heineken House en een slimme mediacampagne was “The Worst Instagram Account”. De strategie heeft zijn vruchten afgeworpen en de relatie met de doelgroep versterkt. De resultaten en de onderbouwing daarvan, waren uitstekend. Er is substantieel marktaandeel gewonnen bij alle divisies. Zelfs marktleider Apple is verslagen met de S7!

2015-04-08_Tele2Logo

Tele2 - MEC, iProspect

Tele2 (WINNAAR)

Om data toegankelijk te maken voor iedereen breekt Tele2 de markt open met een 24GB databundel. Het merk werd gezien als prijsvechter en dat had te maken met veel negatieve reacties over haar service. Het ‘nieuwe’ Tele2 merk moest de oude merk associaties snel doen vergeten en op alle vlakken groei realiseren. Opmerkelijke campagne is ‘Vive la Internet’, een overname van een Frans dorp in Nederlandse setting om duidelijk te maken dat je ook kan internetten in het buitenland alsof je in Nederland bent. Muziek speelt een cruciale rol in de campagne variërend van een artiest samenwerking, partnership met muziek platform tot mobiele game met artiesten. Het doel was om met muziek ‘niet omdat het moet, maar omdat het kan’ te laden.

Jurytoelichting

Tele2 heeft onconventioneel gebruik gemaakt van media, door Lef te tonen en op gedurfde wijze media ingezet door samenwerking met artiesten met viral resultaat met gigantische bereikscijfers en met zelfs een nummer 1 hit van Lil Kleine. Oude merkassociaties (“sheep”) waren snel vergeten door deze campagne. De rol van media was hierbij cruciaal voor het succes in paid, owned en earned. Sales-resultaten, Nett Promotor Score, ROI en groei marktaandeel waren uitmuntend. De onderbouwing was zeer helder en uitgebreid. 

Media-exploitant van het jaar

Algemene jurytoelichting media-exploitant van het jaar

Op basis van de criteria hebben de vier shortlist kandidaten de jury in verdeeldheid gebracht. Alle genomineerde media-exploitanten hebben hun nominatie dubbel en dwars verdiend. De mate waarin de winnaar in 2016 het onderscheid heeft gemaakt op de domeinen ‘innovatie’ en ‘marktontwikkeling’ was echter doorslaggevend. 

BrandDeli

Het afgelopen jaar was de uitdaging de stijgende lijn door te zetten in termen van omzet, portfolio en samenwerkingen in de markt. BrandDeli is gegroeid in omzet (+15% in een dalende tv-markt), heeft het portfolio uitgebreid (BBC First) en is nieuwe samenwerkingen gestart (De Persgroep, TMG, VICE en Twitter).  Een nieuw initiatief was de BrandDeli Academy, waarbij intern talent kennis verspreidt. De nieuwe afdeling Business Partnerships richt zich op het samen vormgeven van ondernemerschap: ruim 13% van de omzet kwam uit new business, waarmee de totale omzet met 15% groeide.
Media-innovatie zat o.a. in de ontwikkeling van 360 graden film en VR-toepassingen. Eigenzinnigheid van denken en handelen zit in de genen en uit zich o.a. in een ander relatiebeheer en eigen events als Meet Gen Z en het GameDeli event.
Branddeli_Logotypes_55mm_Black_REGISTEREDkopie_1

Jurytoelichting

Met succesvolle partnerships op het gebied van creatie heeft BrandDeli ook in 2016 bijzonder sterke projecten neergezet. Daarnaast zijn zij niet alleen in staat om duurzame klantrelaties te onderhouden, maar bovenal uit te bouwen. De winnaar van 2015 laat ook in 2016 een hele sterke indruk achter en wist het gehele jaar de markt te verrassen met nieuwe samenwerkingen. Mèt een overall goed bedrijfsresultaat.

ExterionMedia_landscape_3colour_CMYK_strap_1

Exterion Media

Exterion bereikt wekelijks meer dan 70% van de Nederlandse bevolking. In 2016 werden meer dan 600 digitale schermen geïnstalleerd op NS-stations en in winkelcentra. Dat betekent dat de traditionele campagneweken zijn opgeschoven naar digitale campagnes die 1 uur kunnen duren.
In samenwerking met de reclamebureaus werd gestart met een Just-DOOH-it! wedstrijd waarbij de meest creatieve inzendingen werden beloond met een gratis plaatsing op de digitale schermen.
Er werden meer dan 150 effectonderzoeken voor merken gehouden. Daarnaast werd samen met Kinetic onderzoek gedaan naar de impact van full motion digitale uitingen op de effectiviteit van uitingen. Exterion is hard bezig met het aandeel OOH in de totale mix te vergroten.  In 2016 groeide het sneller dan de OOH-markt met een omzetgroei van ruim 13%. Daarnaast is Exterion marktleider qua aantal vlakken.

Jurytoelichting

Exterion zet de mens centraal in al haar bedrijfsactiviteiten. Vooral intern is er een duidelijke focus op persoonlijke ontwikkeling. Dit resulteert in een zichtbare positieve energie waarmee Exterion naar buiten treedt. Het aandeel innovatieve, creatieve en digitale proposities binnen het portfolio nam in 2016 een vlucht en zorgde voor een indrukwekkende omzetgroei.

Qmusic

De missie van Qmusic is om een doelgroep te bereiken en te raken door ze plezier, energie en een goed gevoel te geven, “You make us Q”.  Er wordt continu geïnvesteerd in onderzoeken die de creativiteit en effectiviteit stimuleren zoals het On AIR-onderzoek en de Whitepaper “In tune met de luisteraar” waarin learnings van in totaal 758 commercials worden gedeeld.  Er werden 8 workshops ‘Radio Creativity Lab’ gehouden om creatieve en impactvolle commercials te produceren.
Nieuwe functionaliteiten werden gelanceerd in de Q-app, waardoor luisteraars nu 24/7 in connectie staan en ze berichten, foto’s en video’s aan de dj’s kunnen sturen. Ook werd het platform Kijk Live gestart, een interactieve livestream van de content die online beschikbaar is. De omzet groeide in 2016 met 9%.
Q_MASTER_STACKED_CMYK

Jurytoelichting

Qmusic heeft vanuit een consistente en heldere profilering binnen het sterk concurrerend radiolandschap ook in 2016 het verschil gemaakt. Krachtige samenwerkingen met de creatieve industrie en adverteerders zijn zij een drijvende kracht achter de ontwikkeling van het medium radio. Dit heeft geleid tot prachtige resultaten die in de case sterk waren onderbouwd. 

SanomaSBS blue NIEUW

Sanoma | SBS (WINNAAR)

Sanoma|SBS gelooft heilig in een cross mediale aanpak. De filosofie is gebaseerd op drie pijlers: merken, data en mensen. In tijden van een fragmenterend en digitaliserend medialandschap zijn de mediamerken een oase van aandacht. Er werd veel geïnvesteerd in data verrijking en daarmee werd de propositie als Marketing Data & Solutions Provider versterkt. De medewerkers zijn de verbindende schakel tussen onze mediamerken en data.
Sanoma | SBS speelde in op de toenemende vraag om kwalitatieve data onafhankelijk in te zetten, door zelf opgebouwde rich audience data met adverteerders en mediabureaus te delen. Ook werd een exclusieve samenwerking aangegaan met Zalando, waarbij demografische, interesse en koopintentie data van Zalando-websitebezoekers werden gekoppeld aan dataprofielen.
De operationele EBIT steeg met 34% en de display omzet realiseerde een groei van bijna 22%. 

Jurytoelichting

In een land waarin grote wereldspelers een dominante rol spelen is Sanoma | SBS  erin geslaagd om zichzelf te transformeren tot een business partner van adverteerders en bureaus. Hierbij zijn focus op data, samenwerking en ondernemerschap in 2016 bepalend geweest. Het heeft zich duidelijk onderscheiden in de branche en heeft voor adverteerders en bureaus het verschil heeft gemaakt.  De cultuurverandering die door hele organisatie wordt uitgedragen is in de ogen van de jury een voorbeeld voor de markt.

Mediabureau van het jaar

Initiative

Initiative’s positionering leidde tot klantbehoud, groei en winnen. Het interne mantra Fast, Brave, Decisive en Simple (FBDS) werd verankerd in de organisatie.
Het bureau versterkte met een creatieve 'hub', door de oprichting van Initiative Tomorrow. Dit leidde ook tot het aantrekken van ervaren specialisten en zorgde voor een grote verandering in denken én doen. Het businessmodel verschuift van fee-based mediabureau naar allround adviseurs die betaald worden voor hun uren en ideeën.
96% van alle klantomzet is door het Nederlandse team geworven. De omzet van Initiative is in 2016 met 20% gegroeid. Er werden twaalf pitches gewonnen waaronder de Rijksoverheid, T-Mobile Nederland en Hans Anders. In een intern tevredenheidsonderzoek zegt 100% van de mensen niet weg te willen bij Initiative. Het verloop was dan ook historisch laag in 2016.
Initiative_CMYK__Blue_1

Jurytoelichting

Initiative heeft grote stappen gemaakt als organisatie. Er is hard gewerkt aan de werk mentaliteit en een intern scholingsprogramma voor het personeel. Verder heeft het bureau zich in 2016 sterk geprofileerd met Tomorrow en scoorde daarmee goed op creativiteit. Initiative heeft een aantal sterke klanten cases afgeleverd in 2016, zoals de NS-case. De groeicijfers van de business zijn krachtig. Noemenswaardig is vanzelfsprekend het winnen van het grote DPC-account.

mindshare Brandmark_RGB_For White background_1

Mindshare (WINNAAR)

De Mindshare visie is dat alles begint en eindigt in media.  De filosofie van Adaptive Marketing behelst het werken vanuit een marketingdoelstelling om met media, real time optimalisatie en single point data management het beste resultaat te leveren.
De mensen opereren binnen een cultuur waarin origineel denken wordt gestimuleerd. Talent dat zich snel moet aanpassen aan big data, slimme algoritmes en nieuwe technologieën. Deze millennials willen vrijheid, flexibiliteit en zelfontplooiing. Mindshare zet juist deze generatie achter het stuur.
De klanttevredenheid van Mindshare in Nederland is in 2016 ten opzichte van 2015 toegenomen volgens TRR het onafhankelijke researchbureau dat dit wereldwijd onderzoekt.
Diverse nieuwe klanten kwamen zoals Achmea, Deezer, Haribo en Centerparcs. Er vertrok geen enkele klant. Het Bruto Bureau Inkomen steeg met 9,8%.

Jurytoelichting

Het bureau heeft haar positie in 2016 versterkt doordat er geen klanten zijn verloren maar alleen gewonnen waaronder Achmea. Daarnaast realiseerde het een sterk bedrijfsresultaat. Mindshare was aantoonbaar innovatief en creativiteit op klantniveau, vooral ook op klanten die al jarenlang klant zijn. Mindshare wordt hooggewaardeerd op het inspelen op marktontwikkelingen o.a. met het data KPN-integratie traject en LemonPi. Noemenswaardig is ook dat de jonge media generatie zeer succesvol aan het roer is gezet en dat het bureau sterk heeft ingezet op ontwikkeling van personeel met hun Mindshare Momentum Leadership program en Flex-A-Day initiatief. 

Starcom

Bij Starcom, The Human Experience Company, draait alles om het begrijpen van mensen op basis van data en inzichten. Er zijn geen afdelingen, maar specialisten en liquide teams, volledig ingericht naar de wensen en behoeften van klanten.
Het Persoonlijk Ontwikkel Plan stelt talent in staat het beste uit zichzelf te halen vanuit persoonlijke drijfveren. Het is het jaar geweest waarop de Publicis One propositie is uitgerold, waarbij klanten alle disciplines vanuit het netwerk tot hun beschikking kregen. De samenwerking met externe partners werd verder aangescherpt door de inzet van het Vendor To Partner programma dat in het teken staat van het creëren van wederzijdse kennis, begrip en connectie. Er kwamen 30 nieuwe klanten bij op eigen kracht en lokale involvement waaronder P&G. Dat leidde to een groei van 24% t.o.v. 2015.
Starcom_logo_A1_RGB

Jurytoelichting

Starcom behaalde een sterk resultaat in 2016 en in de case werd dit resultaat sterk onderbouwd en gekwantificeerd. Het won een groot aantal nieuwe klanten en realiseerde aanverwante groei in omzet en inkomen. Starcom heeft op geheel eigen wijze het personeelsbeleid neergezet. Met een 3-maandelijkse opleiding, wekelijkse CUSS-sessies (talent deelt het beste werk) en het Liquid Talent Program toont het bureau aan haar personeel erg belangrijk te vinden. Het bureau onderscheidt zich in authenticiteit door te werken volgens het DISC-principe. Starcom profileert zich hiermee sterk en stelt daarnaast ook hoge eisen aan de, ook door het personeel zeer gewaardeerde, bedrijfscultuur. 

Logo_ZIGT_RGB_groot_1

Zigt

ZIGT gelooft in hun toegevoegde waarde en blijft daar gewoon onder.  In 2016 kwamen er 27 klanten bij als Hornbach, Marktplaats en Coolblue. De duurzame relatie met haar klanten is bijzonder, vooral omdat er geen contractverplichting wordt gevraagd. In 2016 is de bureau-omzet met 28% gegroeid. Iets minder dan de helft daarvan kwam door nieuwe klanten, meer dan de helft bestond uit uitgebreidere dienstverlening bij bestaande klanten.
ZIGT is ervan overtuigd dat klanten alleen écht goed worden bediend als er op geen enkele manier  bureau-afspraken zijn met exploitanten. Daarom kunnen ze 100% onafhankelijk advies geven zijn volledig transparant, financieel maar ook qua data en kennis.  Dankzij deze positie bij adverteerders kunnen relevante en vaak klantsensitieve data worden verzameld en beschikbaar gesteld voor de optimalisatie van een campagne. 

Jurytoelichting

Zigt heeft een vasthoudende en steeds relevanter wordende positionering in de markt. Zij runt al jarenlang op consistente wijze de business waarbij onafhankelijkheid wordt gegarandeerd door geen kickbacks te accepteren. Tevens is het ontbreken van contractverplichtingen van klanten een bewijs van duurzaam ondernemerschap. Hiermee is en blijft het bureau onderscheidend. Daarbij realiseerde het een sterke klant- en omzetgroei in 2016. Sterk is verder dat ze als zelfstandig bureau, geheel op eigen kracht, blijft investeren in vernieuwing zoals het realtime dashboard CTRL. Het bureau heeft zich verder sterk ontwikkeld op het gebied van talentontwikkeling. 

YIM Mediatalent van het jaar

Algemene jurytoelichting YIM Mediatalent van het jaar

De kandidaten moesten aan de hand van een briefing binnen 2,5 uur een plan maken voor de introductie van de festivalapp WOOV. WOOV is een startup en focust zich op het oplossen van problemen die festivalgangers ervaren gedurende een festival zoals alle relevante festival informatie en het vinden van je vrienden. Voordeel daarnaast is dat 1 festival app volstaat voor het gehele festivalseizoen.
De deelnemers presenteerden hun case in 15 minuten aan de jury.

Duncan Ward (WINNAAR)

Duncan (26 jaar) studeerde aan de Vrije Universiteit Amsterdam en is Bachelor of Economics and Marketing. Hij begon in 2011 als search specialist, werd daarna freelance SEM consultant. Hij werkt vanaf oktober 2015 bij ZenithOptimedia Group, nu als Performance Marketing Consultant.
Duncan-Ward_foto_1

Jurytoelichting

Duncan gaf een zeer energieke en overtuigende presentatie: Let’s get the party started. Centraal in de aanpak staat viraal met zowel organisch als paid bereik. Het plan begint met een creatieve pilot op Koningsdag gevolgd door exclusieve pre-party’s voor een in-crowd geselecteerde groep op basis van uiterlijk en bereik op Facebook en Instagram. Vervolgens wordt het plan zeer goed gefaseerd uitgewerkt in diverse social mediakanalen met veel meetmomenten en optimalisaties. Duncan heeft begrepen hoe apps groot worden.

Eline Helmonds

Eline Helmonds

Eline (27 jaar) deed de Hogeschool van Amsterdam en heeft een bachelor degree in Media, Informatie en Communicatie. Ze werkt vanaf mei 2015 bij Maxus+Helder, nu in de rol van Communication Consultant.  Daarvoor was ze werkzaam bij ABN AMRO als marketeer.

Jurytoelichting

Eline presenteerde een degelijk plan met een uitgewerkte customer journey met een sterke focus op de doelstellingen. Het plan biedt een aantal creatieve mogelijkheden zoals de Vice pick-up bus en een samenwerking met Samsung om gebruik te maken van hun VR en AR-techniek. Eline is verbaal zeer sterk en was tijdens haar presentatie een oase van rust.

Elise Kop

Elise (29 jaar) studeerde aan de Hogeschool INHOLLAND en heeft een bachelor in communicatie en media. Zij startte haar carriere in 2010 als junior PR consultant. Vervolgens was ze account manager online advertising, social media & marketing manager en project manager bij verschillende bedrijven.  Vanaf juni 2016 is ze product manager bij Sanoma Media.
Elise Kop

Jurytoelichting

Elise bracht scherpte aan op de kenmerken van de doelgroep. De kern van haar plan was een creatieve challenge: ‘Where’s Mr X’, een 3-delige serie waar 3 YouTube creators een spannende speurtocht afleggen op een festival. Het plan bevatte een uitgebreide budgetverdeling zowel over de media-inzet als over de content – en productiekosten. Elise gaf een zeer enthousiaste en overtuigende presentatie van haar aanpak.

Beste media-innovatie

Beat the (programmatic) system!

Sinds 2016 is het mogelijk om Digital Out of Home (DOOH) programmatic in te kopen. Het gaat naast inkoop steeds meer om het bieden van toegevoegde waarde. Kinetic heeft hiervoor een werkwijze ontwikkeld die waarde toevoeging door data centraal stelt in elke programmatic OOH-campagne. Het gaat om een combinatie van strategische partnerships, eigen meetinstrumenten en data uit eigen onderzoek. De vernieuwing zit in de toevoeging van additionele data naast de standaard (vaak ruwe) schattingen of historische druktebeelden doorgestuurd vanuit de SSP. Het betekent minder waste, meer flexibiliteit en meer effectievere communicatie door contextueel relevante advertenties. Door fors te investeren in onderzoek en data zal er steeds meer en betere data beschikbaar komen waarop adverteerders betere beslissingen kunnen maken.

MWG_AMMA-BeatTheSystem kinetic

Kinetic

Jurytoelichting

De tool biedt voordelen bij de inkoop van Digital Out of Home en heeft daarmee toegevoegde waarde voor de markt. Het is een innovatie binnen de OOH-markt waarbij slim wordt omgegaan met data waardoor de effectiviteit meetbaarder en beter stuurbaar wordt gemaakt. Hopelijk biedt de tool een stimulans tot meer contextueel relevantere advertenties.

Vluggertjes_slide

Blue Mango Interactive, LemonPI

Dynamic video voor Vodafone Vluggertjes

Reclame-uitingen werken het beste als ze aansluiten op de belevingswereld van de consument. Dit inzicht wordt al jaren toegepast in displayadvertising. Maar door technische beperkingen, lukte het tot dusver niemand om dezelfde relevantie te creëren in hoogwaardige video-advertenties. Nu lukte het om dynamische video-advertenties te maken voor Vodafone. Mensen krijgen op basis van gedrag realtime dynamische videoadvertentie voorgeschoteld door in plaats van een statisch VAST-document (een document dat beschrijft welke video afgespeeld moet worden), voor elke bezoeker een nieuwe aan te maken. Elk VAST-document wordt aangemaakt op het moment dat de video laadt – écht realtime dus. De advertenties werden aangemaakt op basis van browse-geschiedenis maar het is ook mogelijk om advertenties dynamisch te maken op basis van het weer, geolocatie of device.

Jurytoelichting

Een technische innovatie dat een goede basis vormt en mogelijkheden biedt voor creatieve uitwerkingen. De toepassing en resultaten zijn vooralsnog op kleine schaal. 

Fysieke retargeting met beacons voor Coca-Cola

Coca-Cola heeft een sampling uitgevoerd om de energiedrank Nalu te introduceren en wilde de impact van een sampling actie beter monitoren. Hierbij is inBeacon’s technologie toegepast voor het kunnen retargeten van de ontvangers en het in kaart brengen van de customer journey.
De physical retargeting techniek werd ingezet met de hulp van de Telegraaf app en aanvullende data van sampling en/of out-of-home advertentie naar point of sale locatie.
De gebruikers van de Telegraaf app hebben aangegeven open te staan voor dit soort vormen van interactie. Daarom kon het bereik gekoppeld worden aan de customer journey op fysieke locaties. Voor Exterion Media heeft inBeacon inzichtelijk gemaakt hoeveel procent van de reizigers de betreffende reclames zien en vervolgens ook in de Kiosk op de betreffende locatie zijn geweest. 

telegraaf-screenshot

inBeacon, Telegraaf, Exterion Media, Reclamefolder.nl, NS Retail, Kiosk, Boost

Jurytoelichting

Een relatief kleine pilot met slimme een toepassing met slimme partnerships. De conversie van de digitale coupons naar de kassa zijn helaas onduidelijk evenals het resultaat van de fysieke coupons.

Heineken Biertegoed - App

Starcom, TBWA\Neboko, Boomerang Create, Magneds

Heineken Biertegoed App (WINNAAR)

Heineken slaat met de introductie van het programma Biertegoed een brug tussen verkoop in retail en horeca met als doel meer bier te verkopen. Biertegoed is een mobiele app voor bierdrinkers, die het leuker en makkelijker maakt om vaker met vrienden een biertje te drinken en nieuwe kroegen te ontdekken. Het sparen en verzilveren van Biertegoed is simpel: Heineken verpakkingen in de supermarkt bevatten een code die opgewaardeerd kan worden met de app. Dit Biertegoed kan verzilverd worden bij een deelnemende horecalocatie door heel Nederland. Vanuit Heineken is hierdoor een nieuw medium ontstaan in haar relatie met Heineken drinkers maar ook deelnemende horecalocaties de kans biedt om nieuwe klanten te werven en een nieuw medium vanuit Heineken naar de horecaondernemers die deelnemen aan het programma.

Jurytoelichting

Nog niet eerder bestond er een medium dat retail sales en horeca sales met elkaar kon verbinden.  Daarnaast levert deze rechtstreekse communicatielijn zeer relevante gedragsdata. Er wordt een mega slimme en commerciële optie gecreëerd waarbij alle partijen baat hebben: Heineken verkoopt meer bier in retail en horeca, consumenten genieten vaker van een vers getapte bier en horeca-eigenaren ontvangen meer bezoekers.



 

Beste engagementstrategie

Algemene jurytoelichting beste engagementstrategie

Mensen in grote aantallen intensief betrekken bij je merk is in het huidige landschap niet gemakkelijk. Hiervoor is een goed-doordachte engagement strategie op basis van insights en met heldere doelstellingen noodzakelijk. Engagement is meer dan bereik. De genomineerden zijn in geslaagd om dit op een benijdenswaardige manier te doen en hebben dit overtuigend weten over te brengen. 

Taft STUKTV Take Over (WINNAAR)

De centrale vraag was: 'Hoe konden mannen van 16-25 jaar geëngageerd worden met Taft (hairstyling producten Schwarzkopf)?' Er werd gezocht naar tieners met een specifiek talent voor een Take Over in hun leven van 72 uur met een web serie van 3 afleveringen. De doelgroep werd geactiveerd door een call to action op de Taft Facebookpagina en het STUKTV YouTube Channel. Facebook werd gebruikt om de doelgroep te informeren en te activeren om mee te doen. Er kon op de post gereageerd worden door te vertellen wat hun talent is en te overtuigen waarom er voor hen gekozen moest worden. Uiteindelijk zijn 3 talenten geselecteerd die in de Take Over werden gestyled door een TAFT hair stylist.
 

Taft STUK tv

Henkel, MEC, Towel media

Jurytoelichting

Dit is zeker niet de zoveelste influencer case. Taft is erin geslaagd om jongeren op bijzondere wijze te betrekken. Deze moeilijk te bereiken doelgroep hebben ze met een low involvement product op een vernieuwende manier in aanraking gebracht. De oprechtheid van de campagne, waarbij het talent van de doelgroep centraal stond, is bijzonder. Veelzijdige media-aanpak, Taft is te vinden op alle plekken waar de doelgroep te vinden is en passend bij het talent. Ze hebben de media aangepast aan de dromen van de jongere.  Waar het normaal gesproken stopt, gaat deze case verder. Gedurfde strategie die uiteindelijk heeft geleid tot impact op bewonderingswaardige schaal.

Tele2 Multi-Mobile-Adventure

iProspect, CODE D'AZUR

Tele2 Multi Mobile Adventure met “De Ouderen van Tegenwoordig”

Als onderdeel van de themacampagne werd een brand engagement ontwikkeld in de vorm van een Multi Mobile Adventure game (MMA). De mobile game is gemaakt met als doel het individuele gebruik van een smartphone te doorbreken en data eindeloos te streamen met jong en oud. De bandleden van De Jeugd van Tegenwoordig spelen in het spel, dat is gebaseerd op Domino, de hoofdrol. Hoe meer mobiele devices je tegen elkaar aan legt, hoe groter het speelveld en hoe groter de betrokkenheid. De online game maakt gebruik van Websocket technologie waarmee mobiele devices digitaal met elkaar werden verbonden.
De campagne bestond uit een kick-off fase gericht op awareness met social advertising en een vervolgfase gericht op sitetraffic en activatie met social link ads, influencers & bloggers.

Jurytoelichting

Gaming met je mobiel en met elkaar in plaats van op je mobiel. Veel mensen hebben het product ervaren en zijn op een vernieuwende manier betrokken. Innovatieve inzet van een nieuwe techniek, mensen activeren vanuit een game om de snelheid van hun netwerk en prijsvoordeel van MB's aan te tonen is een sterke strategie. De schaal van de resultaten mag ronduit knap genoemd worden. Een brede media-inzet waarbij goed gekeken is naar de verschillende fases van de campagne.

Ziggo E-Battle

Millennials kennen Ziggo vooral van de Alles-in-1 TV pakketten en niet van de high speed internetverbindingen waar zij in zijn geïnteresseerd. Social en live content vormden de basis voor de strategie om hen te activeren en te betrekken.  E-gaming en het merk werden aan elkaar gekoppeld. Ziggo organiseerde als eerste in Nederland een FIFA17 E-Battle, virtueel en in real life rond de topper Ajax-PSV. De finale vond plaats op het veld van de ArenA, tijdens de Eredivisiewedstrijd Ajax-PSV. Op de grote schermen in de Amsterdam ArenA keken meer dan 30.000 toeschouwers mee. Daarnaast volgen 28.000 fans de E-Battle live via game platform Twitch en was op NuSport  een livestream van de E-Battle te zien.

Ziggo e battle

Ziggo, OMD, Kumpany, Emense

Jurytoelichting

Deze case zit midden in het hart van de merk-essentie (connectivitiy) en in het hart van de doelgroep (millennials). E-sports en connectivity = engagement. Slimme inzet van de social kanalen van Ziggo, Ajax en PSV, en ook van Twitch en een real time event in Arena. Krachtig gebruik van gemaakt van de assets van Ziggo met mooie resultaten. Heldere doorvertaling van hun strategie naar een engagement case. 

Beste gebruik van een medium

Legends of Gaming

Ondanks hoge merkbekendheid heeft KPN moeite om van de doelgroep 13-24 jarigen loyale klanten te maken. KPN wordt hier binnen als enigszins oubollig ervaren: saai en vanuit onderzoek vergeleken met een 'corduroybroek'. Dit vertaalt zich negatief op de parameters ‘overweging’ en ‘voorkeur’. Door middel van een partnership werd ‘Legends of Gaming’ ontwikkeld voor het medium YouTube en heeft KPN haar positie in deze doelgroep volledig omgedraaid.

Legends of Gaming is een episch YouTube-game toernooi. Op het kanaal laten de ‘Legends’ in verschillende video’s met passie en humor hun skills zien in verschillende games. Om dat te kunnen doen heb je een super internetverbinding nodig en KPN biedt deze aan.  
Rewind

KPN, Endemol Shine Nederland

Jurytoelichting

Het format is leidend, de bekende vloggers de instrumenten en de subtiele branded content invulling het middel om voor KPN een succesvolle en krachtige campagne op te zetten die scoort op de gewenste parameters binnen de juiste doelgroep.  Het medium YouTube is spot-on gebruikt met daardoor klinkende resultaten. De juiste uitvoering van een format blijkt erg goed te werken op YouTube. Indrukwekkende resultaten binnen een moeilijk te bereiken doelgroep. 
De inzet leidt in een periode van 6 maanden tot indrukwekkende resultaten die volledig organisch bereikt zijn, d.w.z. zonder ingekochte advertenties.
Legends of Gaming is echt next level.

Nierstichting

Nierstichting, Maxus+Helder

‘Maak de wereld van Fabian weer groot. Maak een praatje!’ (WINNAAR)

De Nierstichting strijdt al decennialang voor een beter leven voor nierpatiënten. De impact van dialyse is niet zichtbaar omdat deze schuil gaat achter gesloten deuren. Dat draagt niet bij aan het gevoel van urgentie en daarom overwegen te weinig mensen een donatie. Om de opbrengst van de collecteweek 2016 te maximaliseren kon de doelgroep ervaren hoe klein de wereld van een nierpatiënt is.

In de OOH-campagne vertelt nierpatiënt Fabian zélf, live, tijdens het dialyseren hoe klein zijn wereld is geworden. Door middel van een abri op Rotterdam Centraal werd in een scherm een rechtstreekse videoverbinding met Fabian gemaakt, die op dat moment vast zat aan het dialyseapparaat.  Tijdens het dialyseren praatte hij via de live verbindingen via de abri met voorbijgangers. 

Jurytoelichting

De beperkte wereld van een nierpatient is letterlijk gevangen in een Abri waarbij het medium gebruik de boodschap versterkt. Daarnaast wordt de wereld van een nierpatient duidelijk vergroot door de unieke interactie met de buitenwereld.
Een van oorsprong traditioneel medium krijgt nieuw leven ingeblazen door de interactie die er ontstaat.
De inhoud, vorm en doel van de media inzet vormen een goed geïntegreerd geheel. De totale media-exposure klopt van alle kanten. Een passief medium werd actief gemaakt. Met een minimaal budget is een maximale impact bereikt.  Niet alleen in mediawaarde maar ook in het overbrengen van de emotionele boodschap. Vanaf nu loopt niemand meer voorbij aan de Nierstichting.

Vodafone Retentie – De klant centraal met NBA binnen search

Relevantie begint bij het (her)kennen van klanten. Binnen de paid search campagnes van Vodafone werden bestaande klanten geïdentificeerd om deze klanten een aparte behandeling te geven. SEA advertenties werden daarbij zo goed mogelijk afgestemd op de specifieke behoeften achter een zoekopdracht.

Stap 1 was het herkennen van klanten, stap 2 het bepalen van de boodschap. Hiervoor werd gebruik gemaakt van de Next Best Activity engine die binnen Vodafone wordt gebruikt om het aanbod en de boodschap voor CRM activiteiten te bepalen. Op die manier konden bestaande klanten een specifiek aanbod ontvangen gebaseerd op het huidige productbezit, actueel verbruik en voorkeuren uit het verleden. De klant kreeg overal hetzelfde aanbod te zien, zowel via paid search als bijvoorbeeld CRM e-mails of de 'mijn-omgeving'.
 
VodafoneRetentiekopie

Blue Mango Interactive

Jurytoelichting

Deze case toont de potentie van data-driven marketing. Vodafone toont aan zich in de voorhoede van alle nieuwe ontwikkelingen te bevinden en maakt gebruik van haar eigen data om hun klanten ook buiten hun eigen domeinen te bereiken met het meeste passende aanbod. Hierdoor wordt de communicatie richting de verschillende doelgroepen relevanter en persoonlijker. En dat levert uiteindelijk ook de meest succesvolle conversie op waardoor het een groeiend onderdeel van de digitale marketing is geworden. Het is gelukt om de intern beschikbare data daadwerkelijk om te zetten in de meest efficiënte media inzet – en uiteindelijk omzet.
Vodafone, Power to User Data.