Blockbuster strategie

Het jaarlijkse MWG-congres begon vandaag met een ander perspectief op digitale media-ontwikkelingen vanuit de ogen van een hitprofessor, te weten Anita Elberse. Een Nederlandse die Engels spreekt en ons uitlegde dat NBC de verkeerde keuze gemaakt heeft door te downsizen in shows en budgetten. Warner Brothers deed juist het tegenovergestelde en scoorde hier het ene na het andere succes mee. Elberse noemt de Blockbuster strategie, waarbij een groot deel van het budget naar een handjevol films gaat, maar daar komt dan ook de meeste winst uit. Netflix doet dat ook. Stopt $ 100 miljoen in twee seizoenen House of cards. Tot slot veegt Elberse de vloer aan met de longtail-theorie. Klopt niet. De profits zitten altijd vooraan in die grafiek. Cijfers van iTunes bevestigen dat. 

Algoritmes nemen het over

George Bethell (PhD) bracht ons naar 2029, het jaar waarin alles gebaseerd is op algoritmes. Het is volgens hem nu 11:59 op de avond van Artificial Intelligence (AI). Het is feitelijk nu al gaande. De smartphones produceren enorme hoeveelheden data en dat wordt alleen maar meer en het gaat steeds sneller. Elke 18 maanden verdubbelt de snelheid van processoren.  Het dwingt ons tot een reorganisatie van de marketing. Algoritmes nemen het over. Zij  zitten straks achter elke beslissing die je neemt. Dat heeft grote gevolgen voor het marcom ecosysteem. Bethell showt de LG Smart fridge die gekoppeld is aan Amazon Alexa software. 

Minder boeren 

Het eerste blok wordt afgesloten door John Ridpath (Decoded), die uitlegt dat er steeds minder boeren zijn, dat er banen verdwijnen (ook in ons vak) en dat het tijd wordt om educatie te onderwerpen aan een revolutie. We werken straks nog maar twee dagen in de week. Robots nemen het over. Zij zijn goed in productie, wij zijn goed in tijd verspillen. Creativiteit is onze nieuwe productiviteit. 

Wakker

De zaal wordt na de koffie wakker geschud door Wouter Slotboom, ethisch hacker met een snuffelkastje die je telefoon binnendringt. Doet-ie live. Ruim 70 congresbezoekers zijn aangemeld bij zijn kastje en hij weet wat je doet en waar je woont. Tssssss. 

Veilig digitaal leven

Nou, daar kan Melanie Rieback wel wat mee. Zij houdt zich op non profit basis bezig met privacy. Vertelt hele enge dingen met een vriendelijke glimlach. Ze vindt haar eigen Google historie is al scary. En in het groot komt de Brexit aan bod: welke data blijft achter in de UK? Of wat dacht u van de kwetsbaarheid van Cloudservices. Ze heeft een Net Aid Kit op de markt gebracht. Voor 50 euro een veilig digitaal leven. Kijk op http://netaidkit.com.

Treurige dag

De nummer twee op de Adfo 100 lijst op het podium. Antoinette Hoes (Wunderman) noemt het een treurige dag tot nu toe en de toekomst wordt niet beter. Ze balanceert tussen privacy en gepersonaliseerde communicatie. Kan heel mooi zijn, maar ook heel vervelend. Hoes noemt een schoenenmerk. Creatief omgaan met technologie, daar gaat het om. Heeft een chip in haar hand waar ze het kantoor mee in kan. Personaliseren van video, dat is volgens Hoes de toekomst. Betere conversie, net als email en de brievenbus. De techniek wordt steeds beter en kan tegenwoordig hele mooie dingen maken. Ze geeft een voorbeeld Nike en hardlopen, waarin 'Dynamic Creative' is toegepast. Deelbare filmpjes. 

Nyx voor niks

Het cosmeticamerk NYX (spreek uit als niks) is online groot geworden. Marloes Schenk, brandmanager, vertelt over de strategie achter de community, die vloggers herbergt met soms wel 7 miljoen volgers. Die zijn volgens Schenk niet altijd in voor een onbetaalde samenwerking met het merk. Nyx voor niks natuurlijk. Het merk kent drie pijlers voor het succes. Dat zijn de genoemde community, de producten en de  authenticiteit van het merk en het product. Het succes ia inmiddels zo groot dat in de Kalverstraat inmiddels een echte winkel is geopend. Op de dag van de  opening stonden er constant 200 mensen voor de deur om de spullen te kopen, terwijl de producten 150m verderop ook gewoon te koop waren bij Douglas. Dat zegt iets over het succes, maar het kan ook iets over de doelgroep zeggen.
 

Lag- en lead measures

Aan het eind van het ochtendblok komt Shailesh Prakash on stage. Hij is CTO van de  Washington Post. Dat is een nieuwsportal met maandelijks 100 miljoen US-uniques  en waar 1.200 artikelen per dag worden gepubliceerd. Van oorsprong natuurlijk papier, maar het was al vroeg een strategische keuze om alle kanalen te gaan gebruiken. Nu is 70% van de nieuwsconsumptie bij de WP mobiel.

Spotify en vergrijzing

Radioman Erik de Zwart (media-ondernemer) heeft geen sheets. Is niet aan beeld gewend natuurlijk. Hij adviseert dan ook om de ogen dicht te doen. Dat is niet verstandig, zo na de lunch. Ofschoon de video van Dick van der Lecq ons op het puntje van de lachstoel heeft gebracht. De Zwart vertelt een feelgood-verhaal over radio, maar maakt zich zorgen over de reclame-omzetten. Spotify, vergrijzing en minder gezelligheid op de radio. Vroeger, ja, vroeger. Toen kwam Tineke de Nooy nog eens langs. De Zwart is een late vijftiger, zegt-ie. 

Dalend bereik, maar meer contacten.

Nog een vijftiger. Christel van den Hazel (Persgroep) legt uit dat zij uit de tijd van de Fabeltjeskrant en WordPerfect komt. Ze is niet meer interessant voor een groot deel van de zaal, die zich richt op 20-49. Praat over de dood van print, wat natuurlijk niet waar is.  Okay, bereik en oplage dalen, maar het aantal contacten groeit. De Volkskrant groeit, Linda. is een mooi merk en de kinderen van Van den Hazel zitten de hele dag op AD.nl. Dat zijn ook lezers. Daar ligt de toekomst, zegt Van den Hazel. Ondertussen zijn er nog steeds 1,5 miljoen mensen die jaarlijks 300 euro willen betalen voor de (papieren) titels van De Persgroep. Dus zo dood is die print niet. Getuige ook de omzetontwikkeling bij De Persgroep. Gaat richting 1,5 miljard euro in 2016.

Schotten weg tussen de kanalen

Na radio en print is het tijd voor televisie. RTL stuurde CEO Bert Habets, die op zijn rustige Limburgse toon aangaf dat media een inspirerende rol moeten spelen. Niet alleen maar een afspiegeling van de samenleving willen zijn. Zwarte Piet komt aan bod. RTL speelde een rol in die discussie vorig jaar. Boven de masse uitsteken, noemt Habets dat. Ook Peter Jan Rens wordt genoemd. In een adem met 'hulp tv'. 
Videoland is key in de toekomststrategie van RTL. Het staat volgens Habets op de tweede plaats in de markt voor on demand video. Belangrijker is de opvatting dat de schotten tussen de verschillende mediakanalen weggaan bij RTL. Er wordt steeds meer gewerkt vanuit een programmabudget, ongeacht het kanaal of kanalen van dat programma. Wat een ouderwets woord is dat eigenlijk. 

Influencers en Bobo's

Omar Kbiri van Maak neemt ons in het laatste blok mee in de wereld van de influencers. Noemt Eenhoorn Joost. Schijnt een hit te zijn. Net als Rutger Vink. Werken allemaal samen met merken. Is ook driekwart van hun inkomen. Nu. Over twee jaar is dat nog maar 30%. Daarvoor in de plaats zullen de influencers zich meer gaan richten op de verkoop van rechten. En in het commerciële deel worden de influencers ook geleid door algoritmes. Volgens Kbiri is algoritme  king en content is queen. Hoe meer reclame in een vlog, hoe meer Youtube jou pusht, zo weet Kbiri. 
Mooi is de constatering van Kbiri dat talenten niet meer groot worden gemaakt door 'Bobo's'. Talenten worden zelfstandig groot door hun publiek en pas daarna kloppen de Bobo's op de deur. 

Kleinste sociale netwerk

Camarilla is het kleinste sociale netwerk ter wereld. U aangeboden door Constance Scholten, die het op pure vriendschap gebaseerde netwerk uitrolde in 156 landen. De grote netwerken herbergen ook vaak niet-vrienden, of een beetje vrienden. Constance heeft het over echte vrienden. Hooguit vijftien. En alles blijft privé. Het draait bij Camarilla niet binding en niet om perfomance. 

Grafieklezen

De laatste spreekster is Ionica Smeets, doceert getalstheorie aan de Universiteit van Leiden. Ze zet een aantal kijk- en leescijfers naast elkaar mer de vraag of je beter een itempje op televisie kan doen of toch een column in de krant schrijven. Dat laatste is in termen van bereik, energie en efficiency een veel betere keuze. Smeets doceert ons grafieklezen en wijst op foefjes. Vooral in verkiezingstijd gaat de trukendoos helemaal open. 

Menselijke grappen

Een lange dag met een keur aan zeer afwisselende sprekers. Conclusie van deze dag van digitale transformatie, zoals dagvoorzitter Jim Stolze het noemt, is dat het hard gaat. Heel hard. 2029 lijkt nog ver weg, maar misschien nemen de algoritmes ons leven al veel eerder over. Dat zal in het geval van Jan Jaap van der Wal nog wel iets langer duren. Die vertrouwt gelukkig nog op grappen die door een mens gemaakt zijn. Dat is een hele goede gedachte.

Voor een uitgebreide fotoreportage van het dagprogramma, borrel & diner:
klik hier.

Voor de foto's van het feest: 
klik hier.