Programmatic: kwaliteit over kwantiteit 18/10/16 verslag, foto's & presentaties


Stef met zin
 

Een lesje moderne mediaplanning

Stel de briefing van Samsung luidt: we willen bestaande klanten laten kennismaken met ons nieuwe model smartphone, hoe los je dat op? Dat was één van de spraakmakende cases deze middag met als thema ‘Programmatic, kwantiteit over kwaliteit’. Dominiek van Esse (MobPro) deed de uitverkochte zaal uit de doeken hoe je een mobiel advertising plan opstelt, waarin ad-id, in-app, mraid en lean de hoofdrol spelen. Relevantie telt. Een geïrriteerde klant is eerder geneigd een ad-blocker te installeren, dus probeer die irritatie zo laag mogelijk te houden. Verder van dagvoorzitter Stef Heutink geleerd dat als je veel bier drinkt en Chipito’s eet, je vanzelf op een banner van afslankpillen gaat klikken.
Exposuretijd als metric

Tim Geenen (Bannerconnect) gaf ons een overzicht in de tijd met daarin de stormachtige ontwikkeling van ‘Programmatic.’ De vele ontwikkelingen in korte tijd geven de dynamiek van deze markt goed weer. In tien jaar tijd is het inkopen van ruimte en het afleveren van een banner volledig veranderd. Algoritmes en veilingen maken de dienst uit. Nu nog het domein van display advertising, maar binnen afzienbare tijd zijn outdoor, radio en televisie aan de beurt. Het zal volgens Geenen vooral gaan om de exposuretijd en niet om het aantal contacten. Hoe hoger de exposuretijd, hoe beter de conversie. Plannen op exposuretijd is nog lastig. Optimaliseren kan al wel. Meer over Exposuretijd als metric staat hier.
Tim met zin
Klik hier om de presentatie van Tim Geenen te bekijken.
Andre en chris met zin_1
Klik hier om de presentatie van MediaMonks te bekijken.
 

Cookies en IP-adressen

Twee MediaMonks André Rood en Chris Byrne repten in een duopresentatie over een case van Netflix en Nissan/Olympische Spelen. In de Netflix-case wordt wereldwijd gebruik gemaakt van dezelfde creative en op basis van IP-adressen van gebruikers wordt die creative gevuld met een boodschap in de lokale taal. Voor de Olympische Spelen ontwikkelde MediaMonks 42 mini-games. Net zoveel als het aantal olympische sporten. Op basis van surfgedrag en interesses – te vinden in cookies -  kregen gebruikers een mini-game voorgeschoteld die paste bij hun voorkeur. En denk niet dat als een campagne eenmaal loopt je rustig achterover kan zitten. “The launch is where the game begins.”

 
AD-id

Wie echt wil weten hoe het moderne mediaplannen eruitziet, moet maar eens op de thee bij Dominiek van Esse (MobPro). Is nog gezellig ook. Ze zal je haarfijn in Jip-en-Janneke-taal uitleggen hoe je een script kan opstellen op basis van de wensen van de klant. En dat ‘mraid’ en ‘lean’ onmisbaar zijn als je via een AD-ID een publiek wilt opbouwen. Relevantie, daar gaat het om. En die kan je vooraf voor een groot deel instellen in de hedendaagse digitale mediaplanning.
Do met zin
Klik hier om de presentatie van Dominiek van Esse te bekijken.